Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we bereiken?
- Als gemeente willen we een omgeving waarbinnen inwoners, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Zij moeten zelf ook bereid zijn hiervoor initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: dat bedoelen we met Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden bekend laten zijn als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
- We maken ons sterk voor al onze inwoners, ondernemers en organisaties.
- We dragen zo bij aan het duurzame welzijn van al onze inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In Heusden nemen we onze verantwoordelijkheid. We zijn steeds in ontwikkeling. Over die ontwikkeling zoeken we zo vaak mogelijk het gesprek met de samenleving. Dat doen we volgens onze kernwaarden klant centraal, dialoog & samenwerking, aanspreken & verantwoordelijkheid nemen.
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. door regelmatig goede voorbeelden hiervan te communiceren via bijvoorbeeld de Doeners van de Maand en verder in het bijzonder vervolg te geven aan Dromen.Doen.Heusden.
- Interne doorontwikkeling van de merkgedachte Dromen.Doen.Heusden. zodat dit de rode draad is in de dagelijkse praktijk van onze organisatie. Iedere MogelijkMaker van de gemeente maakt met zijn houding en gedrag de merkbelofte waar bij onze doelgroepen. MogelijkMaken is geen marketing maar vakmanschap.
Samen thuis in Heusden
Wat willen we bereiken?
- Er zit ontzettend veel kracht, creativiteit en energie in onze dorpen en wijken. Inwoners, verenigingen en ondernemers weten vaak beter wat er speelt dan wij als gemeente. We ondersteunen goede initiatieven uit de samenleving en verkleinen ook langs deze weg de afstand tussen inwoners en overheid. Soms werkt het zelfs resultaatgerichter om als overheid een stapje terug te doen.
- Bij nieuwe plannen, groot en klein, betrekken we inwoners en andere belanghebbenden vroeg. Niet eenmalig of bij toeval, maar structureel. Hierbij zijn we eerlijk en duidelijk over wat wél en wat níet mogelijk is. Zo voorkomen we teleurstelling en creëren we draagvlak.
- Daarnaast betekent participatie dat we inwoners en ondernemers meer ondersteunen in hun rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We kijken niet alleen naar de nabije toekomst maar ook naar de periode daarna. Dit doen we bijvoorbeeld in de Omgevingsvisie en Visie duurzame ontwikkeling Heusden. Een veranderende samenleving en de toename van het aantal taken dat op het bordje van de gemeente komt te liggen, maken het daarnaast nodig om zaken naar de toekomst wat anders te organiseren. Hiervoor hanteren we een aantal leidende principes. Ook het Heusden Straks Kompas, waarin we onze integrale visies en beleidsdocumenten met het oog op de wat verdere toekomst hebben gebundeld, helpt ons hierbij.
- We willen de inwonersparticipatie begrijpelijker maken voor iedereen. Dit vraagt van college, raadsleden en medewerkers om meer in het midden van de samenleving te gaan staan en langs deze weg te zien en te horen wat er werkelijk leeft en er vervolgens op in te spelen. Wat kunnen inwoners verwachten, waar moeten ze aankloppen met initiatieven en hoe kunnen wij ze hierbij helpen? Het doel is gerichter op participatie in te zetten in plaats van op meer participatie. We werken hierbij vanuit het handelingsperspectief ‘Naar gerichter participeren’. Ook de wijkbezoeken van de gemeenteraad dragen bij aan het meer midden in de samenleving staan van gemeenteraad, college en medewerkers. Daarom gaan we met deze wijkbezoeken door. Het college gaat ook door met het Inloopspreekuur. Tijdens het spreekuur zijn een aantal collegeleden aanwezig maar niet allemaal. Ze horen dan graag van inwoners wat er leeft in het dorp of de wijk.
- In de Wet versterking participatie op decentraal niveau, die op 1 januari 2025 in werking is getreden, geldt een overgangstermijn om binnen 2 jaar een participatieverordening op te stellen. We zijn hiermee aan de slag.
- We blijven inzetten op het betrekken van jongeren bij het werk en de besluiten van de gemeente. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters/-ambassadeurs en interactieve (pizza)sessies met jongeren over onderwerpen die ze zelf belangrijk vinden. We hechten grote waarde aan de inbreng van jongeren en nemen dit waar mogelijk mee in de besluitvorming. Natuurlijk bepalen soms specifieke omstandigheden in hoeverre hieraan invulling gegeven kan worden.
- Wijken met Buurt Bestuurt-comités en andere initiatieven worden ondersteund. De doelen voor Buurt Bestuurt en de werkwijze zijn opgenomen in een kort kompas met een aantal spelregels. Daarnaast gaan we actief in gesprek met inwoners in kernen en wijken waarin nog geen Buurt Bestuurt actief is. Hiermee zetten we inwoners op het spoor om in de toekomst een eigen Buurt Bestuurt-comité te starten.
- We gaan door met het ondersteunen van initiatieven en het benutten van kennis uit de samenleving. Verder kijken we, ook aan de hand van de resultaten van het inwonerspanel, wat inwoners, ondernemers en organisaties vinden van inwonersparticipatie en hoe we hieraan beter invulling kunnen geven.
- Via bestaande kanalen, zoals bijvoorbeeld het inwonerspanel en de wijkbezoeken, krijgen we een beeld van de wensen en ambities van onze inwoners en ondernemers. In het verlengde van de eigen inzet, proberen we hun dromen zoveel mogelijk waar te maken. Ook nemen we de input mee bij het opstellen van nieuw beleid en proberen zo veel mogelijk in te spelen op wensen en ambities uit de samenleving.
- Vanuit onze merkbelofte 'Dromen. Doen. Heusden.' ondersteunen we initiatieven uit de samenleving. Via instrumenten als de 'initiatieventafel' en de ‘intaketafel’ helpen we mensen in het doolhof dat een gemeente soms is. Met deze werkwijze proberen we, samen met inwoners, ondernemers én onze partners, verder vorm en inhoud te geven aan de initiatieven. Het doel is om met deze werkwijze tot een snelle, vlotte en integrale afweging te komen.
- We blijven werken aan een open en snelle communicatie. Voor wijkgerichte communicatie zoeken we de samenwerking met Buurt Bestuurt-comités en andere organisaties of groepen die actief zijn in de kernen van onze gemeente. Als gemeente faciliteren we hierbij de basis in de vorm van een webpagina per kern op www.heusden.nl , vergelijkbaar met www.heusden.nl/vliedberg . Op deze manier brengen we onze communicatie nog dichter op onze inwoners en sluiten we deze aan op hun directe woon- en leefomgeving. Doel is om in deze bestuursperiode voor alle kernen in onze gemeente op deze manier te communiceren.
- We blijven werken aan een zichtbaar gemeentebestuur. Dat doen we door zichtbaar en actief te communiceren over investeringen, werkzaamheden en activiteiten die we voor inwoners doen. We werken daarbij aan uitingen die in de openbare ruimte zichtbaar gemaakt kunnen worden. We gaan ook door met het organiseren van wijkbezoeken van de gemeenteraad en het college.
Regionale samenwerking
Wat willen we bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we primair vanuit onze eigen ambities. Grote maatschappelijke opgaven beperken zich namelijk niet tot onze gemeentegrenzen. Via samenwerking en door te komen tot sterk presterende en geprofileerde regio’s kunnen we een aantal van onze eigen ambities slimmer en efficiënter realiseren.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de kans op realisatie te vergroten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s zoals Hart van Brabant en De Langstraat. Maar dit doen we ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
- We maken ons sterk om samen met onze partners in Midden-Brabant de speerpunten te realiseren uit de Kernagenda 2023-2027 Regio Hart van Brabant en de kaders van de begroting 2026 Regio Hart van Brabant.
Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
- In een veranderende wereld kiezen mensen hun eigen kanalen om in contact te komen met de gemeente. Hier willen we graag op aansluiten. De gemeente richt haar kanalen zo in dat deze voor iedere inwoner in de gemeente toegankelijk zijn.
- We willen toegankelijk zijn voor iedere inwoner. We willen inwoners ook snel en persoonlijk helpen.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie. We bieden die informatie aan via schriftelijke kanalen. Voorbeelden daarvan zijn onze wekelijkse infopagina Nu & Morgen, flyers en brochures. We bieden informatie ook online of digitaal via de gemeentelijke websites, sociale media en e-mailnieuwsbrieven.
- Onze websites zijn bedoeld om inwoners en ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het online regelen van de belangrijkste zaken die zij met de gemeente moeten regelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Inwoners en ondernemers ondersteunen bij de Omgevingswet. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Een vergunningcheck of het indienen van een aanvraag loopt voortaan via het digitale loket. Dit werkt nog niet naar behoren. Volgens onze Heuse Service bieden we waar dat kan alternatieve kanalen voor de dienstverlening voor de Omgevingswet. Zo is op onze website aanvullende informatie opgenomen en nodigen we initiatiefnemers uit om met ons eerst contact op te nemen. Zo kunnen we initiatiefnemers vanaf het moment dat zij een idee hebben, goed begeleiden.
- We blijven zoeken naar nieuwe manieren om de dienstverlening vorm te geven. Zo zijn we in 2025 begonnen met webchat.
- Vanaf januari 2024 is er een piek in de aanvragen van reisdocumenten als paspoorten en rijbewijzen. Deze houd naar verwachting een aantal jaar aan. Om de wachttijden voor inwoners zo kort mogelijk te houden zullen we hiervoor maatregelen blijven nemen voor zolang de piek duurt.
- We blijven duidelijke en transparante communicatie naar onze inwoners belangrijk vinden. Daarbij geven we ook de grenzen van de gemeentelijke dienstverlening aan. In 2026 gaan we door met het uitvoeren van de aanbevelingen uit een onderzoek naar meertalige communicatie. Deze aanbevelingen zijn ook bruikbaar voor communicatie met Nederlandstalige inwoners. Bij het uitvoeren van deze aanbevelingen werken we ook in de geest van de door onze gemeenteraad aangenomen motie over klare taal.
- Via klantonderzoek, het inwonerspanel, het online volgen van openbare digitale bronnen en uitvraag vanuit de organisatie brengen we voortdurend in beeld wat de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is.
- We blijven de klant centraal stellen middels het principe van vrije kanaalkeuze. Hierbij volgen we digitale ontwikkelingen en toetsen we bij nieuwe ontwikkelingen de wenselijkheid en haalbaarheid. Wanneer ze wenselijk en haalbaar zijn, nemen we nieuwe kanalen in gebruik of richten we ze verder in.
Gemeentelijk vastgoed
Wat willen we bereiken?
- We willen op effectieve wijze kunnen inspelen op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen door het op strategische wijze inzetten van onze grondposities.
- We willen groeien in lijn met het huisvestingsbeleid naar een strategische en tactische huisvestingsorganisatie
- Effectief beheer, exploitatie en gebruik van ons maatschappelijk vastgoed, gericht op de maatschappelijke functies die hiermee mogelijk worden gemaakt.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan alleen bij hoge uitzondering over tot de verkoop van cultuurgronden. We zetten ons in om cultuurgronden bij rechtmatige gebruikers onder te brengen, we stimuleren duurzaam beheer van de gronden en we gaan meer kaders opstellen in ons beleid op cultuurgronden.
- We gaan door om met de samenwerkingspartners van de te bouwen multifunctionele accommodatie (MFA) in Oudheusden een goed doordacht samenwerkingsprogramma op te stellen en een plan te maken voor het beheer en exploitatie van dit MFA. Ook geven we vorm aan het huisvesten van de gemeentelijke organisatie conform de keuze van de raad en starten we met het functioneel programma van eisen voor een nieuwe MFA in Elshout. Voor de locatie De Gemeint 3, die nu gebruikt wordt voor opvang Oekraïense vluchtelingen, zijn we bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor de lange termijn doelstellingen, dat we samen met de gemeente 's-Hertogenbosch vormgeven.
- We geven vervolg aan een betere routing en inrichting van MFA Caleidoscoop; hierbij kijken we vooral naar de vindbaarheid en zichtbaarheid van het MFA als geheel, het buurthuis en de wijkwinkel.
- Nu het huisvestingsbeleid is vastgesteld gaan we van start met het vormgeven van het uitvoeringsbeleid en de implementatie. Daarmee wordt de basis op orde gebracht en de huisvestingsorganisatie gepositioneerd en geprofessionaliseerd. Toekomstige en reeds bestaande multifunctionele accommodaties richten we in volgens het nieuwe huisvestingsbeleid waarbij het beheer bij de gemeente komt te liggen en de gebruikers als gelijkwaardige spelers verantwoordelijk zijn voor de programmering. Daarnaast wordt er op een integrale wijze wensen rondom vastgoed benaderd. Samen met gebruikers wordt met sport, cultuur, welzijn en vastgoed gezocht naar een totaalafweging.
- We bouwen ons vastgoedinformatiesysteem (VIS) uit. Daarmee zorgen we dat de raad altijd adequate informatie heeft om haar kaderstellende en controlerende rol te vervullen. We zorgen dat dit systeem automatisch gevuld kan worden uit de ICT-systemen binnen onze organisatie en maken onder andere inzichtelijk wat de kostprijs per locatie is.
- We gaan door met het duurzamer maken van het gemeentelijk vastgoed dat we voor langere tijd in eigendom willen houden.
- We onderzoeken de huisvestingsbehoefte van onze maatschappelijke organisaties en verenigingen en maken hiervoor een integraal en toekomstbestendig huisvestingsplan.