Home

Financiële begroting

Nieuw beleid

Exploitatielasten (afgerond op € 100)

#

Onderwerp

Toelichting

I/E*

Investering

Verwacht jaar van realisatie

Afschrijf-termijn (gemiddeld)

Autorisatie gemeenteraad met …

2025

2026

2027

2028

2029

Bestuur en beheer

-

1.300

49.600

49.300

48.900

1

Begraafplaatsen

Ruimen en herininrichting Duynhage

I

31.400

2025

30

Vaststellen begroting

-

1.300

1.300

1.300

1.300

2

Strategische aankopen

Strategisch aankoop vastgoed

I

1.400.000

2026

40

Vaststellen begroting

-

-

48.300

48.000

47.600

Openbare orde en veiligheid

-

-

5.200

5.100

5.100

3

Veiligheidsplein light

Voorbereidingskrediet

I

150.000

2026

40

Apart voorstel

-

-

5.200

5.100

5.100

Verkeer en vervoer

25.000

51.400

204.400

203.000

201.700

4

Wegen

Verstevigen bermen

I

250.000

2025

20

Vaststellen begroting

-

14.900

14.800

14.600

14.500

4

Wegen

Verstevigen bermen

I

250.000

2026

20

Vaststellen begroting

-

-

14.900

14.800

14.600

5

Wegen

Herstel watergangen en duikers

E

Structureel

Vaststellen begroting

25.000

25.000

25.000

25.000

25.000

6

Wegen

Rehabilitatie wegen

I

140.000

2025

50

Vaststellen begroting

-

4.100

4.100

4.100

4.100

7

Wegen

Integrale projecten Christinastraat

I

2.522.000

2026

40

Apart voorstel

-

-

87.000

86.400

85.800

8

Wegen

Voorbereidingskrediet Spoorlaan

I

300.000

2026

40

Apart voorstel

-

-

10.400

10.300

10.200

9

Wegen

Voorbereidingskrediet (restant) Kennedybrug

I

125.000

2025

20

Vaststellen begroting

-

7.400

7.400

7.300

7.300

10

Wegen

Ombouwen Priemsteeg tot fietsstraat

i

686.000

2026

20

Apart voorstel

-

-

40.800

40.500

40.200

Economie en recreatie

-

-

19.900

50.300

50.000

11

Speeltterrein

Bewegen & Ontmoeten

I

334.600

2026

20

Apart voorstel

-

-

19.900

19.700

19.600

11

Speeltterrein

Bewegen & Ontmoeten

I

514.500

2027

20

Apart voorstel

-

-

-

30.600

30.400

Sport en cultuur

5.100

24.300

208.500

255.400

255.100

12

Sportaccommodaties investeringen

Hoofdveld Vlijmense Boys en belijning DAK

I

90.000

2026

20

Vaststellen begroting

-

-

5.400

5.300

5.300

12

Sportaccommodaties investeringen

Hoofdveld VV Nieuwkuijk en trainingstroken RKDVC

I

125.000

2027

20

Vaststellen begroting

-

-

-

7.400

7.400

13

Sportzaal de Grassen

Meerkosten t.o.v. gymzaal IHP

I

2.450.000

2026

div

Apart voorstel

-

-

93.100

93.100

93.100

14

Sportaccommodaties investeringen

Herinrichting park De Schroef

I

533.000

2025

div

Apart voorstel

5.100

24.300

24.300

24.300

24.300

15

Sportaccommodaties investeringen

De groene bogen gymzaal plus

I

800.000

2027

25

Apart voorstel

-

-

-

39.600

39.300

16

Sportaccommodaties investeringen

Ontwikkeling sportpark de Hoge Heide fase 1

I

1.569.000

2026

20

Apart voorstel

-

-

85.700

85.700

85.700

Sociaal domein

-

225.000

-130.000

273.600

269.500

17

MFA

Uitvoeringskrediet Elshout

I

3.200.000

2027

40

Apart voorstel

-

-

-

110.400

109.600

18

MFA

Uitvoeringskrediet Oudheusden gebouw

I

7.862.000

2027

div

Apart voorstel

225.000

-

343.800

341.100

18

Uitvoeringskrediet Oudheusden buitenruimte

I

1.335.000

2027

20

Apart voorstel

-

-

-

79.400

78.800

18

Uitvoeringskrediet Oudheusden huuropbrengsten

I

2027

Apart voorstel

-

-

-205.000

-410.000

-410.000

18

Uitvoeringskrediet Oudheusden subsidies

I

2027

Apart voorstel

75.000

150.000

150.000

Duurzaamheid

-

-

-

35.000

51.400

19

Verduurzaming Prio 11

Brug (bouwkundig)

I

165.000

2027

40

Apart voorstel

-

-

-

5.700

5.700

19

Verduurzaming Prio 11

Brug (installaties)

I

385.000

2027

15

Apart voorstel

-

-

-

29.300

29.100

19

Verduurzaming Prio 11

Werf

I

313.000

2028

23

Apart voorstel

-

-

-

-

16.600

19

Verduurzaming Prio 11

Dillenburcht

I

220.000

2032

23

Apart voorstel

-

-

-

-

-

19

Verduurzaming Prio 11

Voorste Venne

I

1.200.000

2033

23

Apart voorstel

-

-

-

-

-

I

Betreft een investering met een meerjarig effect op de exploitatielasten

E

Betreft alleen impact op exploitatiebudgetten. Er is geen sprake van een investering.

Programma Bestuur en beheer

  1. Begraafplaatsen

Om onze begraafplaatsen toekomstbestendig te maken zijn extra maatregelen noodzakelijk. Alleen dan kunnen we op een duurzame manier de ruimtelijke kwaliteit van onze begraafplaatsen en de dienstverlening rondom lijkbezorging borgen. We spelen daarbij in op landelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van de lijkbezorging en het beheer van begraafplaatsen. We beschermen daar waar nodig cultuurhistorische waarden op onze begraafplaatsen en we streven ernaar om zo veel mogelijk de kansen te benutten om de biodiversiteit op onze begraafplaatsen te vergroten. De maatregelen beschrijven we in het beleids- en beheerplan 2023-2030 voor de gemeentelijke begraafplaatsen, dat in het najaar van 2023 door het college en/of de raad wordt vastgesteld. Op basis van genoemd plan zijn investeringsbedragen opgenomen voor het ruimen en herinrichten van begraafplaats Duynhaege. Met de vaststelling van de begroting 2025 heeft de raad de middelen beschikbaar gesteld en kan het college, uitvoering geven aan dit punt. De verwachting is dat de werkzaamheden in het najaar van 2025 uitgevoerd worden.

2. Strategische aankopen
In het aangenomen amendement (28 maart 2023) bij de behandeling van de verordeningen 212, 213 en 213a wordt het college verzocht om een investering op te nemen in de begroting om het college de financiële ruimte te geven in voorkomende gevallen snel in te kunnen spelen op de vastgoedmarkt. In de begroting 2026 is hiervoor een krediet opgenomen van € 1.400.000. Het gaat om aankopen op de vastgoedmarkt. De te hanteren afschrijvingstermijn kan variëren. Voor gronden wordt bijvoorbeeld geen afschrijving gehanteerd. Voor bedrijfsgebouwen of woonruimten maximaal 40 jaar. Voor verwerking in de begroting wordt uitgegaan van 40 jaar. Bij het daadwerkelijk inzetten van de investeringsruimte zal definitief worden bepaald wat de afschrijvingstermijn is en welke rekenrente op dat moment gehanteerd moet worden. Met de vaststelling van de begroting 2026 stelt de raad deze middelen beschikbaar.

Programma Openbare orde en veiligheid

3. Voorbereidingskrediet Veiligheidsplein light
Eerder is aan de raad gemeld dat de gemeente samen met de politie een onderzoek heeft gedaan naar een veiligheidsplein bij de beoogde nieuwe brandweerkazerne. Dit blijkt helaas niet mogelijk te zijn. Samen met de politie wordt nu verder onderzocht naar de mogelijkheden om samen te gaan werken in het huidige politiebureau (zgn. veiligheidsplein light). Het streven blijft hierbij dat het gebouw naast de politie ook gebruikt wordt door medewerkers van handhaving, veiligheid en zorg (o.a.. Boa’s en wijk GGD-er) en die van andere partners. Het komende jaar moet duidelijk worden of deze intensievere samenwerking binnen het huidige politiebureau mogelijk is. Als er een voorbereidingskrediet nodig is zal hiervoor een afzonderlijk raadsvoorstel volgen.

Programma Verkeer en Vervoer

4. Versteviging bermen
Op veel plekken staat de kwaliteit van de bermen (vooral in het buitengebied) onder druk. De huidige werkwijze voorziet in het periodiek recht schuiven, aanvullen en afroven van de puinverharding / granulaat in de bermen. Dit vergt continu aandacht en leidt ondanks de inspanning niet tot de gewenste situatie. Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het creëren van een meer toekomst vaste situatie wordt gewerkt aan een beheerplan bermen waarbij wordt ingezet op verschillende vormen van robuuste bermverharding.
De kosten van de verstevigingsmaatregelen en de inhaalslag kunnen niet geheel opgevangen worden binnen de beschikbare middelen. Afgaande op de meest relevante wegen/bermen (15 a 20km) gaat het om een investeringsvolume van ca € 1 miljoen verdeeld over een periode van vier jaar. Voor het jaar 2023 en 2024 zijn de benodigde middelen reeds beschikbaar gesteld. De resterende investering betekent een kapitaallast van ca € 15.000 voor het jaar 2026 en vanaf 2027 € 29.700 per jaar.
Het krediet ad € 250.000 voor het jaar 2025 is nog niet  beschikbaar gesteld. Er wordt voor het najaar 2025 nog een voorstel voor uitvoering van deze maatregel voorbereid. Met de vaststelling van de begroting 2026 stelt de raad de middelen beschikbaar en kan het college uitvoering geven aan dit punt.

5. Herstelwatergangen en duikers
Voor herstel watergangen en duikers is vanaf 2024 een stelpost beschikbaar van € 25.000. Het gaat hierbij vooral om werkbudget voor incidentenonderhoud als er zaken kapot gaan. Als dit zich voordoet worden er ad hoc herstelmaatregelen uitgevoerd waarbij de kosten niet betaald kunnen worden uit een regulier budget. Met de vaststelling van de begroting 2026 stelt de raad de middelen beschikbaar en kan het college uitvoering geven aan dit punt.

6. Rehabilitatie wegen
Voor  nieuwe investeringen in wegen (rehabilitatie en reconstructies) zijn geen structurele middelen beschikbaar in de meerjarenbegroting. Uit het wegenbeleidsplan 2022-2026 dat in september 2022 is vastgesteld is voor deze kosten nog een restant investeringsbedrag van € 140.000 beschikbaar. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn als stelpost opgenomen in de meerjarenbegroting vanaf 2025. Met de vaststelling van de begroting 2026 stelt de raad de middelen beschikbaar en kan het college uitvoering geven aan dit punt.

7 . Project Christinastraat e.o. Oudheusden
Het integraal project Christinastraat en omgeving (Oudheusden) is al even in voorbereiding. Het project beslaat circa een kwart van de bebouwde omgeving met openbare ruimte van Oudheusden en vormt daarmee een belangrijke stap in het meer klimaat adaptief maken van de totale kern door het hemelwater af te koppelen van de riolering en daarmee de kans op wateroverlast schade in Oudheusden te verminderen. Naast de afkoppeling worden ook andere werkzaamheden meegenomen om te komen tot toekomstbestendige, leefbare, gezonde en klimaat adaptieve openbare ruimte. Denk daarbij aan het vervangen van bestaande materialen door nieuwe materialen, het toevoegen van groen en herinrichting voor een optimaler gebruik van de openbare ruimte. De herinrichting behelst onder andere het aanbrengen van meer parkeerplaatsen en ingrepen om de verkeersveiligheid te vergroten.

De dekking van dit integrale project kan niet volledig plaatsvinden vanuit de verschillende onderhouds- en renovatiebudgetten. (Voorziening groot onderhoud wegen en spaarvoorziening vervangings- en verbeteringsinvesteringen Waterplan). De beheerbudgetten zijn sinds vaststelling van de beheerplannen niet geïndexeerd (dit wordt weer meegenomen bij de herijking van beheerplannen) terwijl er wel sprake was van marktontwikkelingen. Doordat nu sprake is van het volledig opnieuw bestraten van de wegen worden nu wegvakken meegenomen waarvoor in de reguliere onderhoudsplannen geen middelen opgenomen zijn. Daarnaast is ook sprake van het vervangen van materialen en de optimalisatie van de openbare ruimte (nieuwe inrichting etc.).

Gelet op de traject dat tot nu toe heeft plaatsgevonden, de (participatie) gesprekken met de inwoners en de afkoppelopgave is het wenselijk om dit project in de omvang zoals die nu wordt voorbereid, uit te voeren. Voor de uitvoering wordt aanvullend een investeringsbedrag van € 2.522.000 gevraagd. De kapitaallasten hiervan zijn in de meerjarenbegroting opgenomen. Votering van het benodigde krediet vindt op een later moment plaats met een afzonderlijk voorstel.

8. Voorbereidingskosten Spoorlaan
In de huidige situatie kan de Spoorlaan het verkeersaanbod nauwelijks verwerken. Uit verkeerskundig onderzoek van een extern bureau volgt dat aanpassing van de Spoorlaan nodig is om het verkeersaanbod van nieuwe woonprojecten en andere ruimtelijke ontwikkelingen af te kunnen wikkelen. Als niet wordt aangetoond dat het verkeersaanbod van nieuwe ontwikkelingen haalbaar is, dan kunnen er bijvoorbeeld geen woningen worden gebouwd. Dat is niet wenselijk gelet op de actuele woningbouwopgaaf en de ambities vanuit ons college en uw raad. Het aanpassen van de Spoorlaan is in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) benoemd, maar verder (financieel) niet voorzien. Er heeft een verkenning op hoofdlijn plaatsgevonden van de benodigde aanpassingen en de daarmee samenhangende kosten. Deze verkenning geeft een beeld van de bovengrondse en ondergrondse opgaaf, maar zal nog verder uitgewerkt moeten worden. Ook om de financiële opgaaf beter uit te werken. Er wordt een voorbereidingskrediet gevraagd van € 300.000 om te komen tot een definitief ontwerp (bovengronds en ondergronds) en om de kosten voor uitvoering beter te kunnen ramen. Voor het uitvoeringskrediet zijn er nog geen middelen in de meerjarenbegroting opgenomen. Votering van het voorbereidingskrediet vindt plaats met een afzonderlijk voorstel.

9. Voorbereidingskrediet Kennedybrug
De Kennedyburg over de A59 bij Vlijmen is een viaduct waarbij het dek in beheer is van gemeente Heusden, maar het viaduct zelf onder beheer en onderhoud valt van Rijkswaterstaat. Het viaduct voldoet constructief, echter wordt de verkeersveiligheid als onveilig ervaren. Er is dan ook toegezegd om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn om deze situatie qua verkeersveiligheid te verbeteren. Dit is ook opgenomen in het coalitieprogramma. In 2024 zijn voorbereidende werkzaamheden gestart waarvoor het college een voorbereidingskrediet van € 75.000 beschikbaar gesteld heeft. Het restant van het beschikbare voorbereidingskrediet bedraagt € 125.000 en is nog in de begroting 2026 opgenomen. Uit de voorbereiding zal blijken wat er nodig is voor de uitvoering. Met de vaststelling van de begroting 2026 stelt de raad de middelen beschikbaar voor een eventueel aanvullend benodigd voorbereidingskrediet en kan het college uitvoering geven aan dit punt. Votering van een benodigd uitvoeringskrediet vindt op een later moment plaats met een afzonderlijk voorstel. Hiervoor zijn ook nog geen middelen opgenomen in de meerjarenbegroting.

10. Ombouwen Priemsteeg tot fietsstraat
Wij stellen als project voor om op de Priemsteeg de fietser te prioriteren en hiertoe Priemsteeg als fietsstraat in te richten. De Priemsteeg is een zeer belangrijke verbinding voor fietsers, als kortsluitende verbinding tussen Haarsteeg en Vlijmen, als ontsluiting van nieuwbouwwijk Geerpark en als verbinding naar een voetbalvereniging.
Dit project kent een verwacht investeringsvolume van € 980.000, te realiseren in 2026. Hierbij wordt de Priemsteeg over 1230 m1 voorzien van rood asfalt, verkeersveiligheidsmaatregelen en voorrangsregelingen, behorend bij een fietsstraat, vanaf Haarsteeg, via de kruising Tuinbouwweg naar Vlijmen, aansluiting met Groen van Prinstererlaan.
Het project is tevens aangemeld voor en opgenomen als fietsproject in het Regionaal Mobiliteitsprogramma van de provincie Noord-Brabant in het deelprogramma Kleine Kernen SRBT. Vanuit dit programma heeft de subsidiebeoordeling voor de opgenomen projecten inmiddels plaatsgevonden waarbij dit project positief beoordeeld is. Opname in de gemeentelijke begroting is een voorwaarde voor een eventuele toekenning van subsidiegelden.
Inmiddels is duidelijk dat hier een financiële bijdrage van de Provincie Noord-Brabant tegenover wordt gezet. Hiervoor is op basis van ervaringen uit het verleden een aanname op gedaan. Hier zal nog een beschouwing van het Fietsteam van de Provincie Noord-Brabant op volgen, in de zin dat inhoudelijk wordt voldaan aan het criterium van fietsstraat. In de scenariokeuze is nog wel een keuze te maken in het aantal snelheidsremmende maatregelen. Voor de uitvoering wordt een aanvullend benodigd investeringsbedrag geraamd van € 686.000. De kapitaallasten hiervan zijn in de meerjarenbegroting opgenomen. Votering van het benodigde uitvoeringskrediet vindt op een later moment plaats met een afzonderlijk voorstel.

Programma Economie en recreatie

11. Bewegen en ontmoeten
De noodzaak van het project Bewegen & Ontmoeten komt voornamelijk voort vanwege de vervangingsopgave die er is van het verouderde speelareaal in onze gemeente. In navolging van het vastgestelde beleid voor Bewegen en ontmoeten stellen we voor om voor de vervolgfase het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. In de eerste fase zijn een beweeg- en ontmoetlocatie in Hedikhuizen, vijf kunstgrastrapveldjes en een pumptrack aangelegd. Daarnaast staan voor 2025 voorbereidingen en/of uitvoer van de wijken Vliedberg, Venne Oost, Vijfhoeven, Oudheusden en Haarsteeg op de planning. Een vervangingsopgave, integrale samenwerking en wijkgerichte aanpak pleiten voor continuering van het project volgens planning. Voorstel is om voor 2026 en 2027 het benodigde budget beschikbaar te stellen. Voor 2026 en 2027 is totaal ongeveer € 850.000 benodigd. Daarmee pakken we de wijken Braken oost, Braken west, Herpt, Venne West en Vlijmen Dorp aan.
Votering van het krediet vindt plaats op basis van een afzonderlijk raadsvoorstel.

Programma Sport en cultuur

12. Sportaccommodaties investeringen
In het kader van de BBV-wijziging 2017 moeten alle nieuwe, levensduur-verlengde en kwaliteit-verbeterende investeringen (boven de € 15.000) worden geactiveerd. Dit betekent dat uitgaven die voorheen ten laste van de stelpost ‘onderhoud sportaccommodaties’ werden gedaan, nu moeten worden geactiveerd. Door het grotendeels omzetten van deze stelpost uit de exploitatie naar een investeringsbedrag, kunnen deze investeringen ook in de toekomst worden bekostigd. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om investeringen in hekwerken, ledverlichting, velden of accommodatie-aanpassingen. Deze investeringen kennen verschillende afschrijvingstermijnen; uitgegaan wordt van een gemiddelde afschrijving van 20 jaar. De komende jaren is het nodig om een aantal noodzakelijke renovaties uit te voeren om de buitensportaccommodaties op peil te houden. Dit zijn in willekeurige volgorde o.a. renoveren van het hoofdveld bij Vlijmense Boys, het hoofdveld bij VV Nieuwkuijk, trainingsstroken bij RKDVC en vernieuwen van de belijning van de atletiekbaan bij DAK. Votering van het krediet vindt plaats met de vaststelling van de begroting 2026.

13. Meerkosten sportzaal De Grassen
Er is onvoldoende binnensportcapaciteit in onze gemeente. Dit is aanleiding geweest om te onderzoeken of de bouw van een sportzaal in plaats van een gymzaal bij de vervangende nieuwbouw van basisschool de Bussel in De Grassen mogelijk is. In september 2021 hebben wij u in een raadsvoorstel diverse varianten voorgelegd en voorgesteld te kiezen voor de bouw van een sportzaal van 24x28x7 meter bij de nieuwe basisschool de Bussel in de wijk De Grassen. De structurele meerkosten hiervoor bedragen € 93.100. Deze meerkosten zijn opgenomen in de voorjaarsnota 2021 en zijn met ingang van de jaarschijf 2027 opgenomen in de meerjarenraming in de voorliggende begroting. Een voorstel voor het beschikbaar stellen van het benodigde investeringskrediet wordt te zijner tijd aan u voorgelegd.

14. Herinrichting park De Schroef
Op 17 september 2019 heeft het college besloten het burgerinitiatief voor recreatie- en sportpark De Schroef te ondersteunen door bureau Kragten opdracht te geven voor de analyse- en verkenningsfase en daarnaast de ambtelijke organisatie opdracht te geven om dit initiatief gedurende deze fasen te ondersteunen. Kragten heeft haar opdracht afgerond. Het burgerinitiatief heeft in 2021 een stichting opgericht en in samenwerking met de gemeente een beeldplan voor het park op laten stellen. Dit plan geeft een beeld en richting van de toekomstplannen voor het park, waarbij er ruimte is voor een verdere gefaseerde uitwerking van het ontwerp. Op 17 februari 2022 presenteerde de Stichting in een thema avond hun concept en plannen aan de gemeenteraad. Op 28 februari 2022 heeft de stichting het projectplan aan het college gestuurd. De initiatiefnemers gaan fondsen werven om het plan te financieren. Daarnaast vragen zij een financiële bijdrage van de gemeente, zowel op het gebied van ambtelijke capaciteit als financieel gezien. Voor de uitvoering van de plannen is een bedrag nodig van € 1.335.000. Een deel daarvan (€ 537.000) betreft éénmalige kosten/kosten voor groot onderhoud en kan niet worden geactiveerd; het overige deel (€ 798.000) wordt geactiveerd. In 2023 is een krediet beschikbaar gesteld voor het doorlopen van een participatietraject van € 265.000, waarna nog een bedrag van € 533.000 resteert. Vervolgens zal het beeldplan worden uitgewerkt tot een inrichtingsplan. Een voorstel voor het beschikbaar stellen van een krediet voor de uitvoering wordt nog aan u voorgelegd. Bij de voorbereiding wordt gekeken of de werkzaamheden zoveel mogelijk tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd door één partij. In het bestek kan ook een fasering worden aangebracht als zaken te ver uit elkaar liggen. Afhankelijk daarvan zal er een separaat raadsvoorstel volgen voor de gehele uitvoeringsfase of komt er per uitvoeringsfase een raadsvoorstel.

15. De Groene Bogen Gymzaal Plus
Voor de realisatie van een binnensportvoorziening bij kindcentrum De Groene Bogen zijn diverse opties onderzocht. Op basis van het onderzoek en de lokale context is geadviseerd te kiezen voor een gymzaal plus. In vergelijking met een gymzaal volgens de VNG-norm biedt de gymzaal plus meer mogelijkheden voor zowel bewegingsonderwijs als sportverenigingen.
Deze variant biedt de beste balans tussen functionaliteit, kosten en ruimtelijke inpassing in park De Schroef. Daarnaast komt in het capaciteitsonderzoek binnensport van Synarchis naar voren dat met de toekomstige realisatie van een sportzaal in nieuwbouwwijk De Grassen gemeentebreed wordt voldaan aan de behoefte voor binnensportcapaciteit. De meerkosten voor een gymzaal plus worden ingeschat op circa € 800.000.

Votering van het krediet vindt plaats op basis van een afzonderlijk raadsvoorstel.

16. Ontwikkeling sportpark De Hoge Heide fase 1
In 2023 is met uw raad een visie gedeeld over de toekomstbestendige inrichting van sportpark De Hoge Heide. De raad heeft vervolgens op 17 december 2024 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de 1e fase van het sportpark. Om de verbetering/herinrichting van het sportpark mogelijk te maken wordt er gevraagd om een uitvoeringskrediet voor fase 1. In het kader van de ombuigingen is de fasering van het geheel ten opzichte van de eerdere planning getemporiseerd en staat het vervolg gepland vanaf 2030. De uitvoering van fase 1 staat gepland in 2026. Dit omhelst de voetbalvelden van vereniging Vlijmense Boys en de openbare ruimte (wandelverbinding) ten noorden van de voetbalaccommodatie.
Votering van het krediet vindt plaats op basis van een afzonderlijk raadsvoorstel.

Programma Sociaal Domein

17. Uitvoeringskrediet MFA Elshout
Het dorpsinitiatief Kansrijk Elshout richt zich op de verbetering van de leefbaarheid in het dorp Elshout. Eén van de werkgroepen richt zich daarbij op de totstandkoming van een Multifunctionele Accommodatie (MFA). Binnen deze MFA kunnen meerdere functies worden aangeboden aan de inwoners, waaronder onderwijs, kinderopvang en een buurthuis. Om het dorpsinitiatief mogelijk te maken heeft u in de raadsvergadering van 18 februari 2025 ingestemd met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet voor een MFA in Elshout. U heeft daarin besloten om twee scenario’s uit het verkennend haalbaarheidsonderzoek verder uit te werken. Hiervoor zijn er de afgelopen periode, samen met gebruikers van d’n Elshof en ’t Rad, bijeenkomsten geweest om de ruimtebehoefte te inventariseren. De resultante hiervan is een functioneel Programma van Eisen (PvE). Naar verwachting wordt dit PvE in het 4 e kwartaal 2025 opgeleverd. Vooruitlopend op de daadwerkelijke realisatie van een MFA gaan we nu uit van een indicatieve investering van € 3,2 miljoen (behorend bij het scenario 2). Votering van het krediet vindt plaats op basis van een afzonderlijk raadsvoorstel.

18. Uitvoeringskrediet MFA Kasteellaan
Vanuit de voorbereidende fase is er een definitief schetsontwerp van de buitenruimte opgesteld en een definitieve huisvestingsopgave inclusief een vlekkenplan van het nieuwe gebouw. Deze ontwerpen zijn tot stand gekomen met en door de inwoners uit Oudheusden en de partijen die we in de nieuwe MFA willen gaan huisvesten. Op 2 april 2024 heeft u een uitwerkingskrediet beschikbaar gesteld om te komen tot een gebiedsontwikkeling aan de Kasteellaan in Oudheusden, inclusief een nieuw te bouwen multifunctionele accommodatie (MFA). Vervolgens is op 24 juni jongstleden een uitwerkingskrediet fase 2 beschikbaar gesteld. Met dit krediet wordt de MFA uitgewerkt naar een definitief ontwerp (DO) en worden de stichtingskosten bepaald. Naar verwachting zal het definitieve Voorlopig Ontwerp (VO) in het 4 e kwartaal van 2025 opgeleverd worden. Dit VO vormt de basis voor het vervolgtraject waarin we het VO verder gaan uitwerken naar een DO. Op basis van de kostenraming uit het VO gaan wij een investeringsbegroting opstellen. Dit voorstel wordt naar verwachting eind 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd. Doelstelling is om de MFA begin 2028 in gebruikt te nemen.
Naast de investering begroting worden ook, via een inschatting, de exploitatielasten in beeld gebracht. Bij de exploitatielasten wordt uitgegaan van huuropbrengsten medio 2028. Dit is een inschatting op basis van kostprijsdekkende huur. Met de gebruikers zijn er samenwerkingsovereenkomsten gesloten waarin de gemeente met elke deelnemer diverse afspraken heeft gemaakt. Een van de voorwaarden uit de samenwerkingsovereenkomst is dat de maatschappelijke gebruikers niet meer huur per m2 betalen dan dat zij nu in een vergelijkbare locatie betalen. Het verschil tussen een kostprijsdekkende huur en de afspraken uit de samenwerkingsovereenkomsten moet worden opgevangen door een subsidie. Votering van het krediet vindt plaats op basis van een afzonderlijk raadsvoorstel.

Programma Duurzaamheid, milieu en afval

19. Investeringen duurzaamheid/ energiebesparing
De afgelopen jaren is gewerkt aan de ambitie om te komen tot een verduurzaming van gemeentelijke gebouwen met als streven om in 2030 aan de doelstellingen voor de verlaagde CO2 uitstoot te kunnen voldoen. Om de doelstellingen te realiseren, is een plan van aanpak opgesteld en een prioriteitenlijst bepaald van de te verduurzamen gemeentelijke gebouwen. Inmiddels is duidelijk dat de planning, om het hele gemeentelijke vastgoed in 2030 te verduurzamen, niet haalbaar is. Vier grotere, energie verbruikende panden zijn al verduurzaamd (zwembad en sporthal Die Heygrave, sportzaal De Vennen en sportzaal De Kubus). Om de doelstelling in 2030 te halen zouden nog zeven panden tot aan 2030 volgen. In het kader van het leidende principe ‘Verstandig vooruit’ achten we dit niet wenselijk omdat uit nadere uitwerking blijkt dat we huidige installaties al voortijdig zouden moeten vervangen. We koppelen de planning van verduurzaming aan de planning van groot onderhoud. De verduurzaming van objecten, en daarmee de benodigde investering, spreiden we over een periode tot uiterlijk 2050 in plaats van 2030. Voor het bezoekerscentrum in Heusden is al een krediet verstrekt op 14 november 2023 en de voorbereidingen voor de verduurzaming zijn gestart. Naar verwachting wordt de uitvoering afgerond in 2027. Het gemeentehuis in Vlijmen staat niet meer op de prioriteitenlijst om te verduurzamen door het besluit op 24 juni jongstleden om een nieuw gemeentehuis te realiseren aan de Wolput. De gemeentewerf en sportzaal de Brug staan wel op de planning om nog voor 2030 te verduurzamen Votering van de kredieten voor nieuwe verduurzamingsmaatregelen vindt plaats op basis van afzonderlijke raadsvoorstellen.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 14:25:04 met de export van 09/18/2025 14:19:07