Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Beeldkwaliteit van de openbare ruimte dat in overeenstemming is met het in het beleidsplan IBOR (Integraal beleidsplan openbare ruimte) vastgestelde kwaliteitsniveau. Die openbare ruimte is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een verminderde mobiliteit.
- De openbare ruimte zo inrichten dat deze uitnodigt tot bewegen.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2024 is een meerjarenuitvoeringsprogramma vastgesteld: deze wordt uitgevoerd. Op basis van monitoring en inspectie stellen we periodiek een nader integraal uitvoeringsprogramma dan wel -planning op.
- In 2026 gaan we starten met het opstellen van een Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR). In een LIOR zijn de technische en functionele eisen beschreven die we aan de openbare ruimte stellen. Denk bijvoorbeeld aan infrastructuur, groen, water en speelvoorzieningen. Daarnaast is het mogelijk om actuele thema’s, zoals klimaatadaptatie, circulaire economie en energietransitie, aan de LIOR te koppelen. De LIOR is richtinggevend bij een planuitwerking.
- Om het geld voor de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk in te zetten, pakken we verschillende opgaven per gebied, wijk of straat zoveel mogelijk in samenhang op. Daarbij is meervoudig ruimtegebruik een noodzaak om verschillende opgaven te kunnen realiseren. Zo leggen we een goede basis voor ruimtelijke kwaliteit. Voorbeelden hiervan zijn de reconstructie Christinastraat en omgeving en de herinrichting van de Vismarkt.
- Het proactief begeleiden van initiatiefnemers die zelf wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. We kijken samen met de initiatiefnemers welke mogelijkheden er zijn en waar ruimte voor is en of het past binnen gewenste ontwikkelingen in onze gemeente. Dit doen we via de Initiatieventafel.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van bijvoorbeeld geluidbeperkende voorzieningen (zoals geluidsarm asfalt) een bijdrage geleverd kan worden aan het verminderen van verkeershinder.
- Waar mogelijk vormen we speelplekken om tot veilige beweeg- en ontmoetlocaties voor alle leeftijden. Op deze locaties worden andere ruimtelijke opgaven zoals waterberging en biodiversiteit geïntegreerd.
- In het kader van de buurtaanpak Enexis brengen we onze projecten en opgaven in beeld. Doel hiervan is om in overleg met Enexis de planning van de buurtaanpak om te komen tot verzwaring van het netwerk zo optimaal mogelijk te laten lopen. Zo kunnen we koppelkansen optimaal benutten en sturen op het snel realiseren van de, voor ons, belangrijke projecten.
- De gemeente Heusden heeft in juli 2024 het convenant Schoon en Emissieloos bouwen (SEB) ondertekend. Dat betekent dat we ons gecommitteerd hebben aan een transitiepad richting een emissieloze bouwplaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt ons hier zowel financieel als procesmatig bij. Dit verlaagt de (stikstof)emissies vanuit onze infraprojecten en zorgt tegelijkertijd voor schonere lucht op de bouwplaats.
Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- Toekomstbestendige en kosteneffectieve openbare verlichting gebaseerd op materiaalgebruik dat bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door voor de openbare verlichting in 2030 een energiebesparing van 50% te realiseren vergeleken met 2013.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De planmatige vervanging van onderhoud openbare verlichting loopt door tot 2030. Waar mogelijk passen we 'slimme verlichting' toe. Dat is verlichting die op afstand en/of per situatie te regelen is.
- Eind 2025 evalueren we het beleidsplan ‘openbare verlichting’. Op basis hiervan wordt een herijkt/nieuw beleidsplan gemaakt (of geïntegreerd in integraal beleid openbare ruimte) voor de jaren 2026 en verder.
- We zorgen voor veilige technische installaties in de openbare ruimte door een handboek hiervoor op te stellen en het onderhoud af te stemmen op het benodigde veiligheidsniveau. De e-objecten (elektriciteits- en evenementskasten). In onze openbare ruimte worden eind 2025 geïnventariseerd en in ons beheerprogramma opgenomen zodat vanaf 2026 beheer mogelijk wordt.
- Bij herinrichtingsprojecten worden energiebesparende maatregelen (zoals Led) getroffen. Daarnaast onderzoeken we innovaties en nemen we die mee binnen het project als dat mogelijk is.
- Kapotte armaturen worden vervangen door Ledverlichting.
- Bij nieuwe verlichting kiezen we voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing. Het in 2020 vastgestelde programma van eisen gebruiken we als uitgangspunt.
- Indien noodzakelijk wordt bekeken of een lantaarnpaal gecombineerd kan en moet worden met andere mogelijkheden zoals laadpalen en camera's.
- We besteden bijzondere aandacht aan de vervanging in Heusden Vesting (bij het verledden) aan de uitstraling van de openbare verlichting (passend in het straatbeeld.)
Ondergrondse infra
Wat willen we bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk van het gebruik en de inrichting van de ondergrondse openbare ruimte. Daarbij is de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed afgestemd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stemmen periodiek af met de nutsbedrijven, één op één en in groter verband. Op basis van de afgesloten samenwerkingsovereenkomst met Enexis wordt intensief samengewerkt aan grote opgaven zoals de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk in het kader van gerichte buurtaanpak.
- We verwachten begin 2026 een verlegregeling voor besluitvorming aan te bieden aan de raad.
- We passen mantelbuizen voor nutsbedrijven toe bij in- en uitritten van bedrijven.
- We starten in 2026 met het opstellen van kaders en richtlijnen voor de plaatsing van transformatorhuisjes en verdeelstations.
Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoeren van de geplande onderhoudsmaatregelen .
- Uitvoering geven aan het Beleidsplan wegen 2022-2026 met aandacht voor sturing op levensduur, materiaalgebruik en duurzaamheid.
- Herijken Beleidsplan wegen met scope na 2026.
- Eind 2025 wordt er een geactualiseerd uitvoeringsprogramma 2026 opgesteld met een doorkijk naar de jaren daarna. Daarin wordt opgenomen welke onderhoudswerkzaamheden aan wegen in 2026 worden uitgevoerd.
- Het verder uitvoering geven aan het in 2020 vastgestelde Beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029. Een voorbeeld hiervan is het onderhoud aan de Burgemeester Schweitzertunnel. Daarnaast zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan verschillende civieltechnische kunstwerken in de vesting Heusden.
- Naast de reguliere onderhoudswerken zal er komende tijd, net als verleden jaar, aandacht gegeven worden aan de bermen in het buitengebied, maar ook de doorgaande fiets- en voetpaden binnen de gemeente.
- Op basis van de resultaten van de weginspecties wordt in het buitengebied gezocht naar creatieve, soberdere onderhoudsmaatregelen waarmee we het kwaliteitsniveau (C) kunnen waarborgen.
Verkeerscapaciteit- en veiligheid
Wat willen we bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’.
- Via alle vormen van vervoer (fiets, auto, te voet en openbaar vervoer) kom je vlot en veilig op je bestemming.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoering geven aan de onderzoeken en maatregelen uit het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP (Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan). Verkeersveiligheid heeft hierin een prominente rol, zoals maatregelen die zijn gericht op het verminderen van verkeershinder en verduurzamen van mobiliteit onder meer in schoolomgevingen.
- We gaan in 2026 het Meerjarenuitvoeringsprogramma GVVP actualiseren.
- Planvoorbereiding (en waar mogelijk uitvoering) van diverse projecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger inrichting van de openbare ruimte. Hierbij krijgt het fietsverkeer (conform de fietsroutekaart GVVP) zoveel als mogelijk een hoge prioriteit. Belangrijke projecten zijn de volgende:
- Een veiligere inrichting van het oostelijk deel van de Tuinbouwweg, waarbij het fietsverkeer een centrale rol krijgt. Dit is inclusief het kruispunt Mommersteeg-Tuinbouwweg.
- Een herinrichting van de Priemsteeg als fietsstraat en van de Vijfhoevenlaan (inclusief rotonde Mommersteeg en vrijliggend fietspad).
- De aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan (dit is een onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat).
- Het verlagen van de snelheid op de route Heusdenseweg/Groenstraat.
- Een nader onderzoek naar een herinrichting van de aansluitingen Lipsstraat en de Wolfshoek op de Spoorlaan in Drunen waardoor de doorstroming van het verkeer nu maar ook in de toekomst gewaarborgd is.
- Een verdere uitwerking van de verkenning Kennedybrug in Vlijmen om de doorstroming en de verkeersveiligheid te waarborgen.
- Het in beeld brengen van aanvullende maatregelen welke wenselijk zijn nadat de GOL is uitgevoerd.
Daarnaast voeren we kleine verbeteringsmaatregelen uit die bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dat doen we volgens het uitgangspunt Duurzaam Veilig.
- Samen optrekken met belangengroeperingen als Veilig Verkeer Nederland, de politie en de Fietsersbond. Dit doen we zodat wij goed in staat zijn verkeerssituaties veiliger te maken, en de openbare ruimte in te richten zodat deze toegankelijk is voor alle verkeersdeelnemers.
- In samenwerking met VVN (Veilig Verkeer Nederland), maatschappelijke organisaties en scholen faciliteren wij ook activiteiten om (jonge en oudere) verkeersdeelnemers voor te bereiden op (nieuwe) verkeerssituaties en (nieuwe) verkeersregels.
Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Minder uitstoot van CO2, geluid, stank en trillingen veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer.
- Omarmen van nieuwe technologieën en stimuleren van duurzame vervoersmogelijkheden.
- Een openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen .
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan verder met maatregelen uitvoeren zoals opgenomen in het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan). Het belang van een duurzame en schone mobiliteit heeft hierin een prominente rol. Belangrijke uitgangspunten zijn: minder autoverplaatsingen, andere vervoersmogelijkheden (fiets, openbaar vervoer), schonere voertuigmotoren (onder andere elektrisch/waterstof) in combinatie met het stimuleren van elektrisch vervoer door het aanbieden van voldoende oplaadpunten in de openbare ruimte. Ook de inzet van nieuwe infrastructuur of ander gebruik van bestaande kan een rol spelen. Een voorbeeld is het aanbieden van een snelfietsroute en andere fietsvoorzieningen.
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten werken we aan de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk.
- Samen met de provincie en de vervoersmaatschappij zorgen we dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd en waar mogelijk wordt verbeterd. Dit met het oog op de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in de regio Oost-Brabant, waar Heusden voor openbaar vervoer deel van uitmaakt.
- Planuitwerking en zo mogelijk uitvoering van de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Hieronder valt bijvoorbeeld de situatie op de Kennedybrug. Op basis van het vrijgegeven uitvoeringskrediet wordt de realisatie van de herinrichting Vijfhoevenlaan voorbereid zodat deze mitigerende maatregel tijdig gereed is.
- Vanaf 2025 zijn we aan de slag met de nieuwe overeenkomst voor publieke laadpalen. We gaan elk half jaar proactief laadpalen plaatsen in de gemeente op basis van de prognoses van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en de werkelijke prestaties van de bestaande laadinfrastructuur. Er zijn actuele plankaarten waarop alle laadlocaties die volgens de prognoses nodig zijn tot 2030 worden ingetekend. Onze inwoners krijgen hierin de mogelijkheid om mee te denken over goede locaties. Zo blijven we het elektrisch rijden in onze gemeente ondersteunen en stimuleren. Vanaf 2026 is de gemeente Heusden voornemens een concessievergoeding in te voeren. Deze vergoeding kan oplopen tot maximaal €0,01 per geladen kWh. De concessievergoeding kan (deels) dienen als alternatief voor leges en precariobelasting. Eind 2025, begin 2026 stelt de gemeente Heusden een laadstrategie op. In deze strategie wordt beleid ontwikkeld over waar en op welke wijze het laden van elektrische voertuigen binnen de gemeente plaatsvindt.
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Na de zitting bij de Raad van State over de Provinciale Inpassingsplannen (PIP) en de tussenuitspraak van november 2021, is voor stikstof een nieuwe rekenexercitie uitgevoerd. De provincie heeft hierna een verweerschrift ingediend, gevolgd door een zitting en een tweede tussenuitspraak. Dit heeft in mei 2024 geresulteerd in goedkeuring van de gewijzigde inpassingsplannen GOL oost en west door Provinciale Staten. Hierna is het aangepaste dossier bij de Raad van State ingediend waarna hierover op 10 december jl. een zitting is geweest. Op 26 februari 2025 is de definitieve uitspraak gedaan door de Raad van State. Dit is een positieve uitspraak, in die zin dat het GOL project verder gebracht mag worden. In de tweede helft van juni lagen er voorstellen voor een aanvullend budget voor bij de raden van de gemeenten Waalwijk en Heusden en bij Provinciale Staten van de Provincie Noord-Brabant. Met het akkoord van alle drie de risicodragende en betalende partijen, zal na de zomer van 2025 worden gestart met het vervolg van het GOL project.