Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
De gemeente Heusden heeft een wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Deze verantwoordelijkheid gaat verder dan het faciliteren van gebouwen; het is een belangrijk middel om een kwalitatief goed onderwijs mogelijk te maken voor alle kinderen in Heusden. Daarom willen we samen met de schoolbesturen zorgen voor veilige, gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen. Waar mogelijk samen investeren in duurzame gebouwen, met als doel een reductie van co ₂ - uitstoot, conform het klimaatakkoord. Stimuleren dat schoolgebouwen een brede maatschappelijke functie vervullen, bijvoorbeeld als onderdeel van een multifunctionele accommodatie of door het beschikbaar stellen van schoolpleinen- en gebouwen voor buurtgebruik buiten schooltijd. Daarmee niet alleen voldoen aan onze wettelijke taak, maar ook bijdragen aan een leefbare en duurzame gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Opstellen van een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) in samenwerking met de schoolbesturen, met een looptijd van 4 jaar en een doorkijk naar de daaropvolgende 12 jaar. In dit plan worden tevens de financiële consequenties van energieneutraal bouwen en het realiseren van toegankelijke schoolgebouwen (NEN 9120 norm) inzichtelijk gemaakt. Het IHP wordt ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
- Na de positieve uitspraak van de Raad van State over het GOL wordt het project nieuwbouw De Bussel, inclusief het maatschappelijk voorzieningencluster, verder voorbereid en uitgewerkt richting de planvormingsfase.
- Resultaten onderzoek presenteren aan gemeenteraad of nieuwbouw van het d ‘Oultremontcollege, met de inpassing van bouwdeel uit 2014, op de huidige locatie adequaat kan worden uitgevoerd.
- De financiële consequenties van energieneutraal bouwen (ENG) ten aanzien van de nieuwbouw van basisschool de Bussel en Duinsprong worden opgenomen in de aanvraag en ter besluitvorming voorgelegd.
Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met goede begeleiding en een passend aanbod, kunnen mensen hun basisvaardigheden verbeteren en beter meedoen in onze samenleving.
- Sociale en maatschappelijke organisaties communiceren zoveel mogelijk in begrijpelijke taal.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Monitoren dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende peuteropvang en VVE-aanbod is voor kinderen met een taalachterstand of een risico daarop (de zogenaamde doelgroepkinderen). Om dit te bereiken blijven we partijen stimuleren om VVE aan te bieden en blijven we met hen in verbinding. We werken samen met onze aanbieders vanuit de afgesproken resultaatafspraken en doelgroepdefinitie. We kijken ook samen met deze organisaties naar mogelijkheden om het aantal locaties, waar VVE wordt aangeboden, uit te breiden, waarbij we VVE in de dagopvang willen promoten.
- We bewaken met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen de resultaatafspraken over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van VVE.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Ouders stimuleren dat zij hun kinderen naar VVE-voorzieningen laten gaan. Per geval bekijken we met partners hoe we ouders bewust kunnen maken van de toegevoegde waarde van VVE. Daarnaast kijken we ook naar trends op basis van het onderzoek van de GGD om te kijken welke redenen ouders hebben om niet deel te nemen aan het aanbod. Waar mogelijk spelen we hierop in om de toeleiding naar het aanbod te stimuleren.
- Innovatieve manieren zoeken om laaggeletterde mensen die Nederlands als moedertaal hebben (de zogenaamde doelgroep NT1) meer te bereiken. Hiervoor zetten we ambassadeurs in en communicatie die meer gericht is op het bereik van deze doelgroep en aanbod in de vorm van meer maatwerk.
- In 2026 gaan we verder met het uitvoeren van de aanbevelingen uit een onderzoek naar meertalige communicatie door de gemeente. Na vertraging door de overstap naar een nieuw content management systeem, heeft onze website inmiddels een vertaalknop. Daardoor kan iedere gebruiker van de website de taal naar behoefte kan aanpassen. Met onze website als basis, verbeteren we zo onze eigen communicatie gericht op mensen die het Nederlands niet als moedertaal hebben.
- Gerichte gemeentelijke inzet en regie op het versterken van basisvaardigheden van inwoners die via de gemeentelijke domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid worden bereikt.
- Hoewel de landelijke opdracht voor de aanpak van laaggeletterdheid sinds 2024 nog niet is vernieuwd (Klik hier voor kamerbrief ) zijn er wél nieuwe regionale ambities en uitdagingen. Deze vragen om een aangepaste aanpak. Daarom zijn de samenwerkingsafspraken tussen de gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant herzien. De nieuwe aanpak richt zich op:
- Eén sterk Taalnetwerk Midden-Brabant
- Dicht bij de inwoners en vraaggericht
- Basisvaardigheden als vast onderdeel van sociaal beleid
- Duidelijke communicatie
- Vanaf 2026 geven we uitvoering aan deze vernieuwde, regionale aanpak in samenwerking met de gemeenten in de regio, het Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen.
- Stichting Bibliotheek Heusden heeft in het Meerjarenbeleidplan 2025-2028 de Programmalijn Leesbevordering & Mediawijsheid opgenomen die aansluit op onze doelstellingen.
Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stimuleren leerlingen om zelfstandig te reizen als dat mogelijk is. Hiervoor wordt een gratis OV-pas (met begeleiderskaart) verstrekt. Nieuwe leerlingen kunnen hier een jaar lang mee oefenen. Ook buiten schooltijden. We kijken hierbij ook naar combinaties, omdat het overstappen naar het openbaar vervoer vaak niet ineens kan. We monitoren of leerlingen daarna zelfstandig kunnen reizen of andere, passende maatregelen nodig zijn.
- We voeren structureel overleg met het uitvoerend taxibedrijf over de uitvoering van het aangepast leerlingenvervoer en de monitoring van de gemaakte afspraken rondom duurzaamheid en efficiëntie van het vervoer.
Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid, dagbesteding of onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Samen met het onderwijs en het samenwerkingsverband (preventieve) interventies inzetten om het aantal leerlingen die absoluut of langdurig relatief verzuimen (thuiszitters) terug te dringen.
- Voortijdige schoolverlaters in beeld brengen, houden en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Doorstroompunt inzetten voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk/opleiding of onderwijs. Vanaf 1 januari 2026 wordt de doelgroep van het Doorstroompunt uitgebreid van 18 tot 23 jaar naar 18 tot 27 jaar (Wet van School naar Duurzaam Werk).
Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Voor het gezamenlijk belang intensiveren van de relatie tussen de gemeente, de lokale onderwijsinstellingen, enkele onderwijsinstellingen buiten de gemeente, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Met het onderwijs en andere partners overleggen we structureel over zaken als zorg, samenwerking, veiligheid op en om de scholen, gezond binnenklimaat, taalbevordering, kinderopvang en Integrale KindCentra (IKC).
- De Heusdense Educatieve Agenda (HEA) 2023-2027 onderstreept de samenwerking met de verschillende partners op het gebied van onderwijs en kinderopvang. In twee werkgroepen werken we aan de volgende ambities:
- Eerlijke kansen
- Taalbevordering
- Fysiek en mentaal gezonde kinderen
Het uitvoeren van de interventies is een dynamisch proces en loopt verder in 2026. Naar aanleiding van de evaluatie wordt er bijgestuurd.
- Vanuit de schoolbesturen, vluchtelingenwerk en gemeente is doorlopend extra aandacht voor nieuwkomers in het onderwijs.