Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is een specifieke heffing bedoeld om de kosten van afvalverwijdering en –verwerking te dekken. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor het feitelijk gebruik van een perceel waarvoor krachtens de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast tarief en een variabel tarief (ledigingentarief). Als uitgangspunt voor de bepaling van de tarieven voor de afvalstoffenheffing en de tarieven milieustraat wordt een volledige dekking van de kosten van afvalinzameling en verwerking nagestreefd. Wanneer er door een verschuiving in het aangeboden afval alsnog een dekkingstekort of -overschot ontstaat, wordt dit onttrokken, respectievelijk toegevoegd aan de daartoe ingestelde egalisatievoorziening.
Verwachte kosten
In totaal verwacht de gemeente het komende jaar € 4.990.971 aan kosten te maken welke mogen worden toegerekend aan de afvalstoffenheffing.
De kosten zijn onder te verdelen in de volgende drie categorieën, waarvan de eerstgenoemde veruit de grootste is:
- Taakveld afval: dit betreft voornamelijk het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval. Ook het scheiden van afval en het recyclen ervan valt hieronder;
- Taakveld verkeer en vervoer: het schoonmaken en schoonhouden van de wegen draagt bij aan een afvalvrije openbare ruimte. Deze kosten mogen daarom deels worden meegenomen in de afvalstoffenheffing;
- Taakveld overhead dit is het aandeel in de kosten die worden gemaakt voor de sturing en ondersteuning in brede zin. Toerekening vindt plaats op basis van de totale directe kosten die betrekking hebben op de afvalstoffenheffing.
Herkomst middelen
De meeste inkomsten voor het jaar 2026 worden verkregen vanuit het vastrecht, de inworpen in de ondergrondse containers en het aanbieden van de GFT-container. Het aantal inworpen en containerledigingen is van invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Hiervoor is uitgegaan van de het gemiddeld aantal inworpen in de jaren 2023 tot 2025. Op basis hiervan is het gemiddeld aantal inworpen per huishouden per jaar in de ondergrondse container voor restafval voor 2026 bepaald op 17. Voor een GFT-container van 140 liter is bepaald dat deze 11 keer per jaar ter lediging wordt aangeboden en de GFT-container van 240 liter gemiddeld 12 keer per jaar.
De verwachte opbrengst op basis van de berekende tarieven 2026 bedraagt € 4.501.414.
Daarnaast levert de milieustraat een bijdrage aan de inkomsten. De berekende bijdrage vanuit de milieustraat voor het afval wat daar wordt verwerkt is € 166.000.
De totale bijdrage over 2026 bedraagt € 4.667.414. Per saldo wordt een bedrag van € 323.557 ten laste van de voorziening afval gebracht.
Omdat de voorziening afval vorig jaar is gestegen door lagere kosten en hogere opbrengsten dan voorzien, is opnieuw een berekening gemaakt op welke manier we de komende jaren de afvalvoorziening aanwenden. Doelstelling is dat de tarieven voor de afvalstoffenheffing vanaf 2030 kostendekkend zijn. Om een plotselinge stijging van de tarieven te voorkomen, is een geleidelijke stijging vanaf 2028 voorzien. Hiervoor wordt de komende jaren jaarlijks de afvalvoorziening aangewend. In 2026 blijven de tarieven gelijk aan 2025.
Voorgesteld wordt om in 2026 de tarieven voor de afvalstoffenheffing als volgt vast te stellen:
2025 | 2026 | |
Vastrecht 1 persoons huishouden | € 145,56 | € 145,56 |
Vastrecht meerpersoons huishouden | € 192,00 | € 192,00 |
Vastrecht bij gebruik verzamelcontainer 1 persoons huishouden | € 166,86 | € 166,92* |
Vastrecht bij gebruik verzamelcontainer meerpersoons huishouden | € 213,24 | € 213,24 |
Inworp ondergrondse container restafval | € 1,96 | € 1,96 |
Lediging minicontainer GFT 140 liter | € 0,93 | € 0,93 |
Lediging minicontainer GFT 240 liter | € 1,55 | € 1,55 |
*in verband met deelbaarheid door 12 is dit tarief met 6 eurocent verhoogd