Stadsgewest 's-Hertogenbosch
Algemene gegevens | |
Vestigingsplaats | ‘s-Hertogenbosch |
---|---|
Doel | Sinds 2013 resteert alleen nog het beheer van de gesloten Afvalberging De Vlagheide en het toezicht op de uitvoering van de leveringscontracten met Attero BV. Het proces van ontmanteling van de gemeenschappelijke regeling is reeds in 1997 ingezet waarbij voormalige taken zijn beëindigd of verzelfstandigd. |
Deelnemers | De gemeenten Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Heusden (inwoners vml. Vlijmen), Maasdriel (sinds 1-1-1997 alleen voor de Afvalverwijdering), Meierijstad (Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel), Oisterwijk (inwoners vml. Haaren), Sint-Michielsgestel, Tilburg (inwoners vml. Haaren) en Vught. |
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuurlijk belang van de gemeente Heusden betreft deelname in het algemeen bestuur en het Dagelijkse bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Deelname in het algemeen bestuur houdt in dat er stemrecht is binnen de gemeenschappelijke regeling.
In de raadsvergadering van 14 mei 2024 is (stemverhouding 89% voor en 11% tegen) een motie aangenomen om te onderzoeken of uittreden uit de gemeenschappelijke regeling mogelijk is en de financiële en juridische risico’s in beeld te brengen. Vanuit het Stadsgewest is als reactie aangegeven dat hiervoor onderzoekskosten moeten worden gemaakt om de info beschikbaar te krijgen en dat de hoogte van de kosten niet precies te duiden waren. De kosten van dit onderzoek worden neergelegd bij de uittredende partij(en). Ook de gemeente Tilburg had om dezelfde informatie gevraagd om een formeel verzoek te kunnen doen om uit te treden. Hierop heeft Tilburg het besluit genomen om voorlopig niet formeel te verzoeken om uit te treden. In onze gemeente is ook gekozen om vooralsnog het uittredingsverzoek niet te formaliseren omdat onbekend is welke onderzoekskosten hiermee gemoeid zijn.
Financieel belang
Het uitgangspunt was dat het Stadsgewest tenminste tot 2025 verantwoordelijk zou blijven voor het beheer (de nazorg) van de stortplaats, inmiddels is het (nog steeds) niet helder wanneer het beheer van de stortplaats kan worden overgedragen en wordt de exploitatie voortgezet. Besloten is dat exploitatielasten jaarlijks in rekening zullen worden gebracht bij de deelnemende gemeenten. Deze exploitatielasten zijn gebaseerd op de huidige inzichten en worden doorberekend op basis van een bedrag per inwoner. Het bestuur van het Stadsgewest gaat op zoek naar verbeteringen van opbrengsten of optimalisering van kosten uit de exploitatie van de voormalige stortplaats, die een verlagend effect kunnen hebben op het bedrag per inwoner. Dit wordt onder andere gedaan in overleg met de gemeente Meierijstad. De directievoering, ambtelijk secretariaat en administratie van het Stadsgewest zijn ondergebracht bij de gemeente Meierijstad.
De bijdragen zijn als volgt begroot:
Rekening 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | |
Jaarlijkse bijdrage | 23.286 | 16.800 | 17.889 |
Financiële kengetallen
Uit de meerjarenbalans in de ontwerpbegroting 2026 van het Stadsgewest volgen de volgende (verwachte) financiële kengetallen (x € 1.000):
1 januari 2026 | 31 december 2026 | |
Eigen vermogen | -/- 1.469 | -/- 1.469 |
Vreemd vermogen | 2.500 | 2.500 |
Resultaat | nihil |