Werk en inkomen
Wat willen we bereiken?
- Een gemeente waar iedereen zoveel mogelijk betaald werk heeft. Werk is immers de beste uitkering. In geval van alleen een uitkering begeleiden we inwoners in eerste instantie naar werk of anders naar een passende maatschappelijke vorm van participatie die past bij de mogelijkheden van de inwoner.
- Een duurzame inzetbaarheid van werknemers op de arbeidsmarkt. Jongeren en zij-instromers moeten daarbij in de juiste sectoren terecht komen.
- Werken aan participatie van inwoners die door individuele omstandigheden (nog) niet kunnen werken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het verstrekken van bijstand en uitvoering geven aan het re-integratiebeleid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Baanbrekers voert binnen de opdrachtformulering van de Langstraatgemeenten de Participatiewet uit voor bijstandsgerechtigden die binnen afzienbare tijd (ongeveer 15 maanden) te begeleiden zijn naar werk. We blijven daarbij voortdurend kijken naar vereenvoudiging van de dienstverlening en verbetering van de klantgerichtheid binnen de samenwerking met Baanbrekers.
- De Langstraatgemeenten en Baanbrekers werken binnen de arbeidsmarktregio Midden-Brabant samen om onder meer de banenafspraken en beschut werk in te vullen en met name werkgevers op een zo passend mogelijke wijze te bedienen via het Werkgeversservicepunt Midden-Brabant (WSP). Het WSP en het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) maken vanaf 2026 integraal onderdeel uit van het Werkcentrum Midden-Brabant. De samenwerkingsafspraken worden daartoe vastgelegd in het regionaal uitvoeringsplan ‘Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen’ (Suwi).
- Samen met ondernemers en maatschappelijke partners verbeteren we de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Dat doen we door samen op te trekken in de verdere vormgeving van het Werkcentrum Midden-Brabant.
- Mensen met een arbeidsbeperking gaan zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers aan de slag.
- Op lokaal en Langstraat niveau ondernemen we samen met Baanbrekers activiteiten om de participatie van mensen te bevorderen. Voorbeelden zijn Talent2Work en het maatjesproject Heusden. De toegang tot het maatjesproject is verbreed met inwoners die via Bijeen ernaartoe worden geleid. Dit draagt bij aan een meer integrale aanpak binnen het sociaal domein. Ook het verstrekken van bijzondere bijstand (bijstand voor bijzondere noodzakelijke kosten) gebeurt via een integrale afweging samen met Bijeen.
- Bijeen kent verschillende instrumenten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In samenwerking met Baanbrekers stimuleren we inwoners die noodgedwongen gebruik moeten maken van een bijstandsuitkering zo veel mogelijk maatschappelijk actief te blijven.
- We gaan door met concrete projecten, zoals Heusden Young Talent en de Dag van de Techniek. Op de krappe arbeidsmarkt gaan we samen met ondernemers aan de slag om ook lokaal het verschil te maken.
- Het Koersdocument uit 2018 is eind 2024 geëvalueerd en geactualiseerd. De focus blijft gericht op uitstroom naar zo regulier mogelijk werk voor de doelgroep van Baanbrekers. Met name de optie van groepsdetachering naar reguliere werkgevers wordt daarbij onderzocht.
- De aangeschafte tool Lias-Pauw om de ontwikkeling van de rijksbijdragen (BUIG) te proberen in te schatten, wordt geëvalueerd. Het streven is erop gericht om de voortdurende schommelingen in de BUIG niet tot last te laten zijn van de bedrijfsvoering van Baanbrekers.
- Op 1 januari 2025 is de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek in werking getreden. Deze tijdelijke regeling is in het leven geroepen doordat door een ongunstige samenloop van landelijke regelingen, het inkomen voor sommige huishoudens te laag uitvalt. Er is een nieuw artikel aan de Participatiewet toegevoegd waarmee gemeenten de bevoegdheid hebben om een vaste tegemoetkoming te verstrekken aan betrokken alleenverdienende huishoudens over de jaren 2025, 2026 en 2027. Omdat Baanbrekers de Participatiewet namens de drie Langstraatgemeenten uitvoert, zal ook de uitvoering van deze tijdelijke regeling door Baanbrekers uitgevoerd worden.
Jeugdbeleid
Wat willen we bereiken?
- Het realiseren van een omgeving waarin Heusdense jeugdigen gezond en veilig kunnen opgroeien, plezier kunnen hebben en goed voorbereid zijn op hun toekomst.
- Voorkomen dat jeugdhulp nodig is of dat problemen verergeren.
- Samenwerken in de gemeenschappelijke regeling Hart van Brabant om de gezamenlijke ambitie van de regio te realiseren. We willen een effectiever jeugdstelsel, dat bovendien betaalbaar is en dat beter aansluit op de eigen kracht en het sociaal netwerk van kinderen en ouders.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het Jeugd- en Gezinsteam (JGT) is hét aanspreekpunt voor alle gezinnen met een ondersteuningsvraag. Samen met het gezin brengt het JGT in kaart wat er nodig is en biedt passende ondersteuning. In veel gevallen doen we dit zelf, soms in samenwerking met een specialistische jeugdhulpaanbieder. De ondersteuning is integraal, gericht op de hele leefomgeving en op het aanpakken van de oorzaak van zorgen of problematiek. We werken intensief samen met huisartsen en onderwijs om alle ondersteuningsvragen in beeld te krijgen en op te pakken. In 2025 is de werkwijze en ontwikkeling van het JGT geëvalueerd en hebben we bepaald op welke onderdelen we nog verder willen ontwikkelen. Dit zal grotendeels in 2026 opgepakt worden.
- Volgens het uitgangspunt ‘Eén gezin, één plan en één regisseur’ zetten de medewerkers van het JGT, waar nodig op maat, jeugdhulpvoorzieningen in. De voorzieningen zijn toegespitst op de specifieke (gezins-)situatie van de jeugdigen. Vaak blijven we het gezin ook vanuit het JGT ondersteunen. Samen met het gezin en de jeugdhulpaanbieder formuleren we de doelen waaraan een jeugdhulpaanbieder gaat werken en de tijd die we denken dat daarvoor nodig is. Op deze manier hopen we te sturen op effectieve en efficiënte jeugdhulp.
- In 2026 zetten we verschillende stappen om zorgen en problemen waar mogelijk te voorkomen of er eerder bij te zijn. Zo bieden we laagdrempelige mogelijkheden voor ontmoeting tussen jongeren die behoefte hebben aan meer sociaal contact en ondersteunen getrainde vrijwilligers gezinnen die vragen hebben op verschillende levensdomeinen in Samen Oplopen. Op veel van deze preventieve inzet bestaat een intensieve samenwerking tussen het Wijk en Welzijnsteam (WWT) en het Jeugd- en Gezinsteam (JGT). Vanuit het JGT breiden we collectieve preventie op het gebied van opvoed- en opgroeivragen uit in samenwerking met het onderwijs, jongerenwerken de GGD.
- De gemeente heeft in 2024 een perceel in Vlijmen aangekocht, de Gemeint 3. In 2025 zijn plannen gevormd en voorbereid en is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek, zal in 2026 mogelijk gestart worden met een voorliggende voorziening voor jeugdhulp. In deze voorziening willen we onder andere thuiszitters verder helpen en een alternatief bieden voor GGZ behandeling. Koers Jeugdhulp: ook in 2026 werken we regionaal samen om waar mogelijk te voorkomen dat jeugdhulp nodig is, ervoor te zorgen dat jeugdigen snel passende ondersteuning krijgen, de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp verbetert en op het gebied van zorg en veiligheid regionale afstemming plaatsvindt. Dit gebeurt volgens het uitvoeringsprogramma dat is aangepast op de actuele ontwikkelingen, waaronder de Hervormingsagenda.
Maatschappelijke ondersteuning
Wat willen we bereiken?
- Samen zorgen en samen leven: het bevorderen van sociale samenhang, mantelzorg, vrijwilligerswerk, veiligheid en leefbaarheid in de gemeente zodat inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij. Ook willen we huiselijk geweld en eenzaamheid voorkomen en bestrijden.
- Betere ondersteuning voor de inwoner, verminderen van de regeldruk voor de aanbieders en integratie met zowel jeugd als participatie.
- Hulp bij het huishouden toekomstbestendig en betaalbaar maken in samenwerking met de gecontracteerde zorgaanbieders.
- Van beschermd wonen naar beschermd thuis.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De maatschappelijke organisaties binnen Bijeen werken aan preventie van (zorg)vragen en aan een zo breed mogelijke basis van algemeen toegankelijke voorzieningen. Hiervoor behouden we het Wijk en welzijnsteam (WWT).
- We continueren de inzet van ‘Doe mee in Heusden’ als centraal online platform voor het gehele maatschappelijke, culturele en sportieve activiteitenaanbod in Heusden van jong tot oud. We blijven (gesubsidieerde) organisaties stimuleren om dit platform te gebruiken.
- We streven naar de aanwezigheid van voldoende buurthuisfuncties in iedere kern. Het clusteren van voorzieningen en een plek creëren waar meerdere diensten of activiteiten voor jong en oud samen komen, is hierbij ons uitgangspunt.
- Voor hulp bij het huishouden gaan we lokaal investeren in de samenwerking met de gecontracteerde zorgaanbieders om innoverende pilots op te zetten voor een toekomstbesteding en betaalbare ondersteuning.
- Door het verlenen van subsidie aan, maar ook het meedenken met (innovatieve) activiteiten/samenwerkingsverbanden. Zo dragen we bij aan meer en betere informatievoorziening, ondersteuning en dienstverlening aan kwetsbare inwoners, zoals inwoners met dementie, eenzaamheidsproblematiek of onbegrepen gedrag.
- Bijeen gaat, zowel proactief als reactief in gesprek met inwoners die een ondersteunings- of zorgbehoefte hebben. Tijdens dit gesprek wordt helder wat de behoefte is, wat zij hierin zelf of met hun sociaal netwerk kunnen doen en waar aanvullende ondersteuning vanuit de Wmo nodig is.
- We zorgen dat de beschikbare middelen voor zorg en ondersteuning effectief ingezet worden.
- Het aanbieden van aanvullende ondersteuning aan mensen in de thuissituatie, uiteenlopend van ondersteuning in het huishouden, woonvoorzieningen tot dagbesteding en kortdurend verblijf.
- De samenwerking tussen de Wmo en WWT wordt versterkt om de ondersteuning van inwoners te optimaliseren en zo laagdrempelig mogelijk te organiseren.
- Het bieden van opvang (maatschappelijke opvang, vrouwenopvang, beschermd wonen en verslavingszorg).
- Het organiseren van de juiste zorg voor mensen die vanuit een beschermd-wonen-omgeving in de wijk gaan wonen. Het realiseren van huisvesting is hiervoor ook een belangrijke opgave.
- In de regio Hart van Brabant werken we samen voor de verdeling van ‘Weer thuis woningen’. Bij het zogenaamde Matchingspunt kunnen aanvragen worden ingediend voor woningen als mensen uitstromen vanuit Beschermd wonen, Wet Langdurige Zorg, Maatschappelijke opvang en Jeugdzorg.
- In de regio Hart van Brabant en Noordoost-Brabant worden afspraken over huisvesting van urgentiegroepen uitgewerkt, zoals gedefinieerd in de (concept)wet regie op de volkshuisvesting. Die afspraken worden vervolgens verwerkt in een lokale urgentieverordening, waarbij voor het ‘zorg gerelateerde’ deel wordt aangesloten bij Hart van Brabant en voor het overige bij Noordoost-Brabant.
- Het opvangen en doorgeleiden van meldingen in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en het uitvoeren van het verkennend onderzoek.
- Mantelzorgers ondersteunen en vroegtijdig informeren over de (voorliggende) respijtzorgmogelijkheden. Het platform ‘heusden.mantelzorgtest.nl’ is hierbij een hulpmiddel.
- Met het platform ‘Heusdenvoorelkaar’ koppelen vraag en aanbod van vrijwilligerswerken en bieden we ruimte voor informatie en advies over vrijwillige inzet. Naast dit platform gaan we ook onderzoeken hoe we vrijwilligerswerk verder kunnen versterken en faciliteren.
- Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn er ook in onze gemeente op verschillende plekken vluchtelingen opgevangen. Hierbij zijn maatschappelijke partners betrokken. Zij bieden hulp op maat door bijvoorbeeld spreekuren op opvanglocaties.
- Samen met de regio Hart van Brabant geven we uitvoering aan het actieplan dakloosheid. Het actieplan is gericht op het terugdringen en voorkomen van dakloosheid.
- De doorontwikkeling van stevige lokale teams zoals het JGT vindt ook in 2026 en verder plaats.
Armoedebeleid
Wat willen we bereiken?
- We willen inwoners zo vroeg mogelijk bereiken, liefst nog voordat er financiële problemen zijn. Zo kunnen we op tijd advies en ondersteuning bieden, zodat we financiële problemen kunnen voorkomen.
- Het zo vroeg mogelijk signaleren van een betalingsachterstand om te voorkomen dat mensen verder ‘wegzakken’ en in de financiële problemen raken.
- Ervoor zorgen dat we de juiste ondersteuning bieden wanneer er toch financiële problemen ontstaan.
- De toegang tot ondersteuning zo eenvoudig mogelijk maken.
- Ervoor zorgen dat inwoners ongeacht hun financiële situatie mee kunnen blijven doen.
- Mensen met een minimuminkomen de kans geven om te participeren in de (Heusdense) samenleving.
- Kinderen moeten volwaardig mee kunnen doen in de (Heusdense) samenleving.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We willen schulden van inwoners zo vroeg mogelijk in beeld hebben. Hiervoor ontvangen we meldingen van de woningcorporaties, zorgverzekeraars, Brabant Water en energieleveranciers. Inwoners met een betalingsachterstand worden door ons benaderd waarbij advies en ondersteuning aangeboden wordt.
- Samen met onder meer het onderwijs en banken voorzien we in financiële educatie op scholen, onder meer door het inzetten van de schuldenescape op het middelbaar onderwijs.
- We werken mee aan de landelijke initiatieven waarmee we schulden sneller kunnen regelen. We volgen de ontwikkelingen op dit vlak op nauwe voet en kijken wat we hiervan kunnen overnemen voor onze eigen werkwijze.
- We bestrijden armoede onder onze inwoners, onder meer met de HeusdenPas die ervoor zorgt dat deze inwoners mee kunnen blijven doen in de samenleving. We zorgen ervoor dat inwoners via verschillende kanalen, zoals het Financieel Paspoort en het aanvraagproces voor gemeentelijke kwijtschelding, makkelijk(er) toegang krijgen tot de HeusdenPas.
- We bieden een gemeentepolis waarmee we bijdragen aan de zorgverzekering voor inwoners met een HeusdenPas zodat zij goed verzekerd zijn. We ondersteunen de lokale voedselbanken zodat zij inwoners kunnen voorzien van voedselpakketten.
- Met het Kindpakket zorgen we dat kinderen kunnen sporten, aan cultuur kunnen doen en mee kunnen doen op school. Dit doen we samen met lokale partners zoals Stichting Leergeld en Stichting de Schroef.
- Door middel van de Energiecoaches, die bij inwoners thuiskomen en praktische tips geven over onderwerpen als isolatie, energieverbruik en duurzaamheid, blijven we de energiearmoede bestrijden.
- We werken met het Voorzieningen Register als sociale kaart waarin alle lokale ondersteuningsmogelijkheden worden ondergebracht. Hiermee krijgen inwoners snel zicht op waar men voor in aanmerking komt en kan men ook direct de ondersteuning aanvragen.
- We onderhouden en verbreden het netwerk en blijven aanbod op het gebied van armoede en schuldhulp ontwikkelen. Dit doen we door het organiseren van structurele bijeenkomsten met ketenpartners.
Gezondheid
Wat willen we bereiken?
- Het versterken van veerkracht, eigen regie en gezondheidsvaardigheden van onze inwoners om zo de positieve gezondheid te bevorderen en het bijdragen aan het gezond en veilig opgroeien van de jeugd.
- Het ondersteunen van doelen en ideeën die kinderen aanmoedigen om nu én later actief en gezond te leven.
- Preventie op de belangrijkste (vermijdbare) gezondheidsbedreigingen zoals overmatig alcoholgebruik, drugsgebruik, overgewicht, roken en psychische kwetsbaarheid, waaronder eenzaamheid, waardoor we de leefstijl van de inwoners van Heusden verbeteren.
- Het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid met een gezamenlijke aanpak van onze inwoners en vele partners in het maatschappelijk veld.
Wat gaan we daarvoor doen?
- De GGD Hart voor Brabant voert een groot deel van de wettelijke taken uit de ‘Wet publieke gezondheid’ uit. Onder ander de infectieziektebestrijding, hygiënezorg en de basistaken van de jeugdgezondheidszorg.
- Het bieden van preventieve activiteiten binnen Bijeen rondom thema’s zoals beweging, voeding en middelengebruik (zowel alcohol als drugs) voor al onze inwoners, met speciale aandacht voor jeugd en ouderen.
- Binnen de preventieve activiteiten leggen we verbinding met de andere ondersteuning in het sociaal domein zoals de ketenaanpakken uit het GALA en IZA/AZWA. Wanneer we bijvoorbeeld ouderen bereiken voor de ketenaanpak Valpreventie, brengen we ook onderwerpen als mantelzorg en gezonde voeding onder de aandacht.
- We werken samen met verloskundigen, kraamzorg, het WWT, het JGT en de jeugdgezondheidszorg om gezinnen en kinderen in de gemeente een zo goed mogelijke start te geven. Dit doen we vanuit de coalitie Kansrijke Start die zich richt op de gezondheid en de ontwikkeling in de eerste 1000 dagen van een kind. We werken aan goede informatie en ondersteuning op maat voor zwangere en ouders van kinderen tot 2 jaar. Hier werken we aan met partners in de coalitie Kansrijke Start en twee verbonden werkgroepen.
- Uitvoering geven aan het integraal plan van aanpak behorende bij het Gezond en Actief Leven Akkoord. Onderdeel hiervan is het actief participeren in de ketenaanpakken en het lokaal beweeg- en sportakkoord. Waar mogelijk en passend worden de ambities uit de laatste twee akkoorden aan elkaar verbonden. Het gaat dan onder andere om een toename van gezonde sportomgevingen waar niet wordt gerookt, verantwoord wordt omgegaan met alcohol en waar gezonde voeding ruimschoots beschikbaar is.
- Voor het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid verbreden we de inzet naar het informele netwerk. Met de coalitie ‘Kom erbij Heusden’ doorbreken we het taboe dat rust op eenzaamheid en maken we het bespreekbaar, ook dichter bij de inwoners in het eigen sociale netwerk. We continueren het stimuleren van activiteiten middels de incidentele subsidiemogelijkheid en brengen als coalitie de activiteiten van onze partners onder de aandacht waarbij we gebruik maken van ‘Doe mee in Heusden’ en ‘Heusdenvoorelkaar’.
- We blijven binnen onze netwerkorganisatie van dementievriendelijke gemeente (DVG) werken aan de ondersteuning op het gebied van ‘omgaan met dementie'. Hierbij ondersteunen we mensen met dementie en hun familie en mantelzorgers, zodat mensen met dementie langer thuis kunnen blijven wonen en de kwaliteit van leven van de mensen met dementie en hun familie en mantelzorgers wordt verhoogd. Dit doen we door het organiseren en ondersteunen van activiteiten vanuit het DVG, zoals activiteiten voor mensen met dementie en hun familie, maar ook trainingen aan vrijwilligers, mantelzorgers, ondernemers, verenigingen en naasten van mensen met dementie.
Opvang en integratie statushouders, Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers
Wat willen we bereiken?
- Als gemeente willen we het verschil blijven maken door statushouders via een effectief en doelgericht inburgeringstraject in staat te stellen volwaardig mee te doen aan de samenleving.
- In 2026 zetten we in op een inburgeringsaanpak die beter aansluit bij de praktijk, de eigen kracht van statushouders versterkt en binnen de beschikbare middelen duurzaam uitvoerbaar is.
- Voor de opvang en huisvesting van asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen hebben we een (wettelijke) taak in het kader van de Spreidingswet en de gemaakte afspraken in de Regio.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We starten gefaseerd met de uitvoering van het nieuwe inburgeringsbeleid, dat in augustus/september 2025 wordt vastgesteld. Dit doen we in samenwerking met Baanbrekers, een taalaanbieder, maatschappelijke organisaties, de gemeente Waalwijk en andere gemeenten uit de regio Hart van Brabant.
- We volgen de effecten van het nieuwe beleid nauwgezet en sturen bij waar nodig.
- Wat betreft huisvesting van statushouders blijven we samen met Woonveste inzetten op de huidige aanpak, met als doel om de achterstand uit 2023 volledig te hebben ingelopen in 2026.
- We spannen ons maximaal in om de (wettelijke) taak voor de opvang van asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen in te vullen volgens de bestuurlijke uitgangspunten: kleinschalige opvang verdeeld over de verschillende kernen, het bieden van een “huis en een thuis” en geen extra druk leggen op de reguliere woningvoorraad.