Naar verwachting wordt eind 2025 het inkoopbeleid geactualiseerd. In 2026 worden de inkopers begeleid om het nieuwe inkoopbeleid toe te passen in hun inkopen en aanbestedingen, onder andere op het toepassen van duurzaamheidscriteria, social return en stimuleren van inkopen bij lokale ondernemers, passend binnen de relevante (Europese) wet- en regelgeving.
Door in 2026 meer te gaan inzetten op centralisatie van strategische inkopen en bundeling willen we het aantal leveranciers beperken; dit bevordert volumeafspraken, vereenvoudigt contractbeheer en leidt naar verwachting tot kostenbesparingen. Bovendien creëert deze strategie meer voorspelbaarheid c.q. minder werkdruk op de organisatie en verlaagt het de administratieve last rondom inkopen en aanbesteden voor zowel de gemeente als onze inschrijvers. Er wordt gewerkt met heldere uniforme inschrijfdocumenten wat bijdraagt aan continuïteit en vertrouwen van de markt.
Risicobeheersing en juridische compliance zijn een integraal onderdeel van ons inkoopproces. We voeren regelmatig audits uit, ondersteunen inkopers in het gebruik van uitsluitingsgronden en integriteitsverklaringen (zoals de Gedragsverklaring Aanbesteden en Bibob-checks). Hierdoor willen we het aantal onrechtmatigheden terugdringen en de rechtmatigheid maximaal waarborgen.