Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

De gemeente is op dit moment eigenaar en beheerder van circa 3,03 miljoen vierkante meter verharding. Het wegenbeleid is erop gericht dat de gebruikers erop kunnen vertrouwen dat zij op een goede manier gebruik kunnen maken van de wegen.
Het gewenste onderhoudsniveau van de wegen is opgenomen in het IBOR-plan dat in 2021 door de raad is vastgesteld. In de raad van september 2022 is een meer gedetailleerde uitwerking in beleidsplan met uitvoeringsplan voorzien van een meerjarig kostendekkingsplan aan de raad voor gelegd.

Dit plan geeft een doorkijk van benodigde en beschikbare middelen. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen een planperiode van 1 tot 5 jaar op basis van weginspecties en een daarop volgende periode van 6 tot 10 jaar op basis van kosten kentallen en algemene uitgangspunten.
Het beleids- en beheerplan wegen, en dan met name de uitvoeringsplanning wordt elke twee jaar op basis van actuele weginspecties geactualiseerd. Zo ontstaat een voortschrijdende planning waarmee zo goed mogelijk aangesloten kan worden op de onderhouds- en herinrichtingsopgave van andere disciplines en relevante ontwikkelingen zoals de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Met het in 2024 vaststellen van de evaluatie van het IBOR-plan is ook het meerjaren uitvoeringsprogramma openbare ruimte opgesteld waarmee duidelijk is welke wegen komende periode in de planning opgenomen zijn. De komende jaren zal de uitvoeringsplanning niet alleen bepaald worden door de resultaten van de weginspecties. Ook zal de uitvoeringsplanning afgestemd gaan worden op de buurtaanpak netcongestie van Enexis. Omdat de komende 10 jaar 1 op de 3 wegen ‘open’ gaat is afstemming en gezamenlijke aanpak vanuit verschillende invalshoeken een kans. Wat dit betekent voor de planning en financiële vertaling moet nog duidelijk worden.

Onderhoudstoestand wegen:
Periodiek, één keer in de twee jaar, worden de wegen binnen de gemeente op kwaliteit geïnspecteerd volgens de CROW-richtlijnen. Met de resultaten van deze visuele inspectie kan er iets gezegd worden over de onderhoudstoestand. In juni 2025 heeft deze inspectie plaatsgevonden. De resultaten worden momenteel verwerkt in de planning.

De kwaliteit van de wegvakken die worden beoordeeld op D-niveau ligt onder het vastgestelde kwaliteitsniveau waardoor sprake kan zijn van achterstallig onderhoud. Hoewel in de standaard CROW-tabel de term kapitaalvernietiging wordt gebruikt bij kwaliteitsniveau D is dat zeker niet in alle gevallen per direct het geval. Dat hangt mede af van het type verharding (asfalt, beton of klinkers) en de ondergrond (zand, klein, veen). Bij elementverhardingen zal niet snel kapitaalvernietiging optreden, ook als het als kwaliteitsniveau D is aangemerkt.
Op basis van de in 2022 uitgevoerde nadere technische analyse en gelet op de criteria voor achterstallig onderhoud is gekozen een deel van de wegen aan te merken als kapitaalvernietiging als gevolg van achterstallig onderhoud waarvoor een aparte voorziening achterstallig onderhoud is gevormd. Bij een groot aantal van de daarin opgenomen wegen zijn in de periode 2022 tot en met 2025 de onderhoudsmaatregelen uitgevoerd. Bij het opmaken van de jaarrekeningen wordt beoordeeld of er een mutatie moet plaatsvinden op de stand van de voorziening. Verschillende wegen zijn eind 2024 doorgeschoven in tijd omdat deze integraal opgepakt gaan worden. Denk hierbij aan de Heusdenseweg/Groenstraat Herpt en Kerkstraat (industrie) Nieuwkuijk.
Voor de overige wegen geldt dat deze geactualiseerd zijn in de uitvoeringsplanning voor 2024-2025.
Met de vaststelling van het beleidsplan wegen is ook besloten tot een structureel hogere dotatie aan de voorziening groot onderhoud wegen. Er is nu sprake van een jaarlijkse dotatie van € 2.163.320. De verwachte onttrekking aan de voorziening groot onderhoud wegen kan op basis van de onderhoudsplanning oplopen tot een bedrag van € 2.650.000.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 14:25:04 met de export van 09/18/2025 14:19:07