Home

Financiële begroting

Programma  Verkeer en vervoer

 

Rekening 2024

Begroting incl. wijzi-gingen 2025

Begroting 2026

Verschil

Financiën (* 1.000)

Lasten

7.129

8.280

7.080

Baten

670

468

468

Saldo

-6.459

-7.812

-6.612

1.200

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

133

136

139

Onttrekkingen uit reserves

0

0

1.077

Per saldo mutaties reserves

-133

-136

937

Saldo inclusief mutaties reserves

-6.592

-7.948

-5.675

Toelichting begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma worden in 2025 minder interne uren toegerekend.

198.000

Het in 2023 voor onderhoud aan de Schweitzertunnel opgenomen bedrag is in 2023 en 2024 nog niet ingezet. De werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2025. Omdat het een eenmalig budget betreft leid dit in 2026 tot een voordeel.

700.000

Er is een stelpost opgenomen voor de ombuigingsmaatregel met betrekking tot het bijstellen van de het onderhoudsniveau van de wegen in het buitengebied. Dit leidt in 2026 tot een voordeel ten opzichte van 2025.

105.000

Op basis van het in 2022 vastgestelde meerjaren uitvoeringsprogramma behorende bij het GVVP is vanaf het jaar 2026 een structureel hoger bedrag opgenomen in de meerjarenbegroting.

-75.000

In de 2025 is een incidenteel budget opgenomen voor implementatie handboek technische installaties openbare ruimte.

51.000

Voor de herinrichting van de Vismarkt is een incidenteel budget opgenomen in 2025.

445.000

De kapitaallasten voor wegen zijn hoger vanwege uitgestelde werkzaamheden voor diverse projecten.

-77.000

De verwachting is dat de energiekosten van de openbare verlichting toenemen. Het budget 2026 is hoger geraamd.

-96.000

In 2025 is een incidenteel budget opgenomen voor de vervanging van lichtmasten armaturen. Na 2026 moet het onderhoud opgenomen worden in een beheerplan.

-58.000

Overige verschillen

7.000

Saldo verschil

1.200.0000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2026 ten opzichte van jaarrekening 2024:

Saldo begroting 2026

-6.612

Saldo jaarrekening 2024

-6.459

Nadelig verschil

-153

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma worden in 2026 minder interne uren toegerekend dan in het jaar 2024.

75.000

In 2026 zijn de kosten voor de stelpost vervangingsinvesteringen hoger geraamd.

-17.000

Meer inkomsten degeneratievergoedingen geraamd in 2026 dan daadwerkelijk gerealiseerd over 2024.

63.000

Er is een lagere raming van energiekosten openbare verlichting 2026 ten opzichte van 2024.

100.000

In de begroting 2026 zijn de bedragen voor stelposten hoger opgenomen. Dit betreft de kapitaallasten voor versteviging van de bermen en rehabilitatie wegen.

-49.000

Hogere afschrijvingslasten voor investeringen wegen door de raming van lasten voor het GOL.

-75.000

Hogere toegerekende rentelasten voor investeringen wegen.

-110.000

De kosten voor uitvoering van het GVVP zijn op basis van het in 2022 vastgestelde meerjaren uitvoeringsprogramma behorende bij het GVVP opgenomen in de meerjarenbegroting. Dit bedrag is hoger dan voorgaande jaren.

-75.000

Overige kleinere verschillen

-65.000

Saldo verschil

-153.0000

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 14:25:04 met de export van 09/18/2025 14:19:07