Programma Verkeer en vervoer
| Rekening 2024 | Begroting incl. wijzi-gingen 2025 | Begroting 2026 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 7.129 | 8.280 | 7.080 | |
Baten | 670 | 468 | 468 | |
Saldo | -6.459 | -7.812 | -6.612 | 1.200 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 133 | 136 | 139 | |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 1.077 | |
Per saldo mutaties reserves | -133 | -136 | 937 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -6.592 | -7.948 | -5.675 |
Toelichting begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | |
---|---|
Aan dit programma worden in 2025 minder interne uren toegerekend. | 198.000 |
Het in 2023 voor onderhoud aan de Schweitzertunnel opgenomen bedrag is in 2023 en 2024 nog niet ingezet. De werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2025. Omdat het een eenmalig budget betreft leid dit in 2026 tot een voordeel. | 700.000 |
Er is een stelpost opgenomen voor de ombuigingsmaatregel met betrekking tot het bijstellen van de het onderhoudsniveau van de wegen in het buitengebied. Dit leidt in 2026 tot een voordeel ten opzichte van 2025. | 105.000 |
Op basis van het in 2022 vastgestelde meerjaren uitvoeringsprogramma behorende bij het GVVP is vanaf het jaar 2026 een structureel hoger bedrag opgenomen in de meerjarenbegroting. | -75.000 |
In de 2025 is een incidenteel budget opgenomen voor implementatie handboek technische installaties openbare ruimte. | 51.000 |
Voor de herinrichting van de Vismarkt is een incidenteel budget opgenomen in 2025. | 445.000 |
De kapitaallasten voor wegen zijn hoger vanwege uitgestelde werkzaamheden voor diverse projecten. | -77.000 |
De verwachting is dat de energiekosten van de openbare verlichting toenemen. Het budget 2026 is hoger geraamd. | -96.000 |
In 2025 is een incidenteel budget opgenomen voor de vervanging van lichtmasten armaturen. Na 2026 moet het onderhoud opgenomen worden in een beheerplan. | -58.000 |
Overige verschillen | 7.000 |
Saldo verschil | 1.200.0000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2026 ten opzichte van jaarrekening 2024:
Saldo begroting 2026 | -6.612 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2024 | -6.459 |
Nadelig verschil | -153 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | |
---|---|
Aan dit programma worden in 2026 minder interne uren toegerekend dan in het jaar 2024. | 75.000 |
In 2026 zijn de kosten voor de stelpost vervangingsinvesteringen hoger geraamd. | -17.000 |
Meer inkomsten degeneratievergoedingen geraamd in 2026 dan daadwerkelijk gerealiseerd over 2024. | 63.000 |
Er is een lagere raming van energiekosten openbare verlichting 2026 ten opzichte van 2024. | 100.000 |
In de begroting 2026 zijn de bedragen voor stelposten hoger opgenomen. Dit betreft de kapitaallasten voor versteviging van de bermen en rehabilitatie wegen. | -49.000 |
Hogere afschrijvingslasten voor investeringen wegen door de raming van lasten voor het GOL. | -75.000 |
Hogere toegerekende rentelasten voor investeringen wegen. | -110.000 |
De kosten voor uitvoering van het GVVP zijn op basis van het in 2022 vastgestelde meerjaren uitvoeringsprogramma behorende bij het GVVP opgenomen in de meerjarenbegroting. Dit bedrag is hoger dan voorgaande jaren. | -75.000 |
Overige kleinere verschillen | -65.000 |
Saldo verschil | -153.0000 |