Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
| Rekening 2024 | Begroting incl. wijzi-gingen 2025 | Begroting 2026 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 16.559 | 17.081 | 13.379 | |
Baten | 15.732 | 16.054 | 12.431 | |
Saldo | -828 | -1.027 | -948 | 79 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | -136 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | 136 | 0 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -691 | -1.027 | -948 |
Toelichting begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2026 hoger dan in 2025. In 2025 is er vanuit het centrale flexbudget inhuurbudget beschikbaar gesteld en op het taakveld Riolering geraamd. In 2026 is het flexbudget geraamd op het taakveld Overhead. | -235.000 216.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie. | 353.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2025 is een hogere storting voorzien. | -222.000 |
Afval | |
Door invoering nieuwe CO2-heffing en alternatief voor plastic taks vindt er in 2026 een verhoging van de te betalen afvalbelasting plaats met € 24.000. | -56.000 |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld afval. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -39.000 |
Inkomsten uit het Afvalfonds zullen door de nieuwe Ketenovereenkomst Verpakkingen in 2026 € 130.000 lager uitvallen. De vergoedingen onder de nieuwe ketenovereenkomst zijn ingedeeld in staffels, afhankelijk van de kwaliteit van het ingezamelde PMD. In eerste instantie zijn alle gemeenten ingedeeld in de laagste staffel. De daarbij horende € 195 per ton is fors lager dan het huidige tarief (in 2025) van € 271. Op basis van samenstellingsmetingen in 2026 van het ingezamelde PMD wordt het definitieve tarief en dus de definitieve vergoeding bekend. Als we in een hogere staffel terecht komen, op basis van de metingen, kan de vergoeding iets of zelfs veel hoger worden dan de huidige vergoeding. | -130.000 |
De opbrengst voor de afvalstoffenheffing zal naar verwachting € 186.000 hoger zijn dan in 2025. Dit komt mede door een stijging van het gemiddeld aantal inworpen en areaaluitbreiding. | 186.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afval. Ten opzichte van 2025 is er een hogere onttrekking voorzien van € 21.000. | 21.000 |
Milieubeheer | |
Tussen de begroting 2025 na wijzigingen en begroting 2026 is er zowel aan de lastenkant als aan de batenkant een daling van ongeveer € 4 miljoen te zien. Dit komt omdat op het taakveld milieubeheer in 2025 de specifieke uitkeringen voor milieu en klimaat zijn geraamd. Dit betreffen CDOKE middelen, Lokale Aanpak Isolatie en Energiearmoede. De kosten voor overlast door houtstook worden voor 2025 geschat op | 39.000 |
De interne personeelskosten die kunnen worden doorbelast aan CDOKE, zijn van het begrote bedrag voor de kosten van CDOKE afgetrokken. Dit voorkomt dat deze personeelskosten dubbel worden opgenomen in de begroting. | 100.000 |
Aan dit taakveld worden in 2026 meer interne uren toegerekend. Dit komt voornamelijk door de formatie uitbreiding voor een projectleider energie. | -138.000 |
Er is in 2025 door een extern bureau onderzoek gedaan naar de kostendekkendheid van de leges. Naar aanleiding van dit onderzoek worden de geraamde inkomsten uit milieuleges in 2026 naar beneden bijgesteld. | -47.000 |
Overige verschillen | 31.000 |
Saldo verschil | 79.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2026 ten opzichte van jaarrekening 2024:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2026 | -948.000 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2024 | -828.000 |
Voordelig verschil | -120.000 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering waren in 2024 hoger dan begroot in 2026. | 140.000 |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen | -44.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie. | 643.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2024 is een hogere storting voorzien. | -611.000 |
Afval | |
Als gevolg van de hogere kosten voor het product afval zullen de kosten voor de calculatorische btw in 2026 hoger zijn dan in 2024. | -16.000 |
| 636.000 |
Inkomsten uit het Afvalfonds zullen door de nieuwe Ketenovereenkomst Verpakkingen in 2026 lager gaan uitvallen. Dit is opgenomen in de begroting 2026. Ten opzichte van de jaarrekening 2024 is dit ruim € 172.000 lager. | -172.000 |
De opbrengst voor afvalstoffenheffing is in 2026 € 149.000 hoger ten opzichte van 2024. Dit komt door een stijging van het gemiddeld aantal inworpen en areaaluitbreiding. | 149.000 |
Ten opzichte van 2024 zijn de inzamelkosten van GFT, PMD, restafval, oud papier en luiers hoger. In 2024 heeft de overgang naar PMD in zakken en papier in minicontainers plaatsgevonden. De daadwerkelijke kosten waren toen nog niet concreet. Voor de begroting 2026 zijn deze kosten concreter geworden. | -430.000 |
In 2026 worden er meer uren toegerekend aan het taakveld afval in vergelijking met de werkelijke uren van 2024. | -34.000 |
De verwerkingskosten van het restafval waren in 2024 lager dan begroot in 2026 (€ 40.000). De bijdrage derden voor oud papier was in 2024 hoger dan het geraamde bedrag voor 2026 (€ 64.000). | -104.000 |
Milieubeheer De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) vraagt onze gemeente om een bijdrage voor het jaar 2026. Deze bijdrage is hoger dan het bedrag dat in 2024 werd gerealiseerd. Dit komt mede door een terugbetaling van het resultaat 2023 door het OMWB aan de deelnemers. | -117.000 -102.000 |
Sinds de invoering van de Omgevingswet in 2024 worden milieuleges berekend. In 2024 waren minder milieuleges opbrengsten gerealiseerd dan aanvankelijk ingeschat. Na een legesonderzoek door een extern bureau zijn de verwachte milieuleges opbrengsten aangepast voor de begroting 2026. De opbrengsten voor 2026 zijn hoger ingeschat dan de realisatie in 2024. | 59.000 |
In 2024 hebben wij een specifieke uitkering ontvangen voor de lokale aanpak van isolatie. Dit bedrag is eenmalig verstrekt en wordt de komende jaren ingezet om slecht geïsoleerde woningen te verbeteren. Om deze reden is er voor 2026 geen bedrag begroot. Het jaarlijkse budget voor algemene duurzaamheidsprojecten is in 2024 niet volledig benut. | -99.000 -57.000 |
Overige verschillen | 39.000 |
Saldo verschil | -120.000 |